Błędy we wnioskach
Procedurę przedłuża popełnianie błędów we wnioskach.
*Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na wypełnienie pola dotyczącego rachunku bankowego. W przypadku przyznania świadczenia, wplata zostanie przekazana na ten rachunek. Jego numer musi mieć 26 znaków. Po jego wpisaniu należy sprawdzić czy na pewno jest zgodny z numerem rachunku nadanym przez bank. Osoby, które korzystają z bankowości elektronicznej mogą - w celu uniknięcia pomyłki – przekopiować do wniosku numer rachunku dostępny po zalogowaniu się na swoje konto na stronie banku.
ZOBACZ KONIECZNIE: Polacy nie zostali w domach na Wielkanoc. Wzrost zachorowań po świętach [ANALIZA]
*W części II należy wskazać odpowiednią dla siebie formę opodatkowania w 2020 r.
jeżeli w części II wskazane zostały Pozostałe formy opodatkowania, w tym karta podatkowa i brak zwolnienia z opłacania podatku VAT, a działalność nie została zawieszona, należy wypełnić część III, a następnie wypełnić część V.
*W części V należy pamiętać o zaznaczeniu odpowiedniego checboxa w pkt. 4 (jestem objęty ubezpieczeniem społecznym rolników: „tak”, „nie”)
*Jeżeli w części II wskazane zostały Pozostałe formy opodatkowania, w tym karta podatkowa i brak zwolnienia z opłacania podatku VAT, a działalność została zawieszona, należy wypełnić część IV, a następnie wypełnić część V. W części V należy pamiętać o zaznaczeniu odpowiedniego checboxa w pkt. 4 (jestem objęty ubezpieczeniem społecznym rolników: „tak”, „nie”)
*Jeżeli w części II wskazana została Karta podatkowa i zwolnienie z opłacania podatku VAT, należy wypełnić tylko część V. W części V należy pamiętać o zaznaczeniu odpowiedniego checboxa w pkt. 4 (jestem objęty ubezpieczeniem społecznym rolników: „tak”, „nie”)
*Na koniec należy podpisać wniosek. Jeśli wniosek jest składany w formie papierowej, należy podpisać: część III i część V jeżeli w części II wskazane zostały Pozostałe formy opodatkowania, w tym karta podatkowa i brak zwolnienia z opłacania podatku VAT, a działalność nie została zawieszona, część IV i część V jeżeli w części II wskazane zostały Pozostałe formy opodatkowania, w tym karta podatkowa i brak zwolnienia z opłacania podatku VAT, a działalność została zawieszona, część V jeżeli w części II wskazana została Karta podatkowa i zwolnienie z opłacania podatku VAT.
*Jednym z najczęstszych błędów jest niepodpisywanie oświadczeń. Przedsiębiorcy zamiast wpisać swoje imię i nazwisko przepisują dane podane we wzorze. Wtedy wniosek musi zostać uzupełniony. Wszczynane jest postępowanie wyjaśniające. ZUS musi się skontaktować z wnioskodawcą,co wydłuża procedurę.
*Kolejnym błędem jest umieszczanie adnotacji, na które nie ma miejsca we wniosku. Wówczas dokument trzeba złożyć ponownie.
*Poza tym przedsiębiorcy zamiast wynagrodzenia miesięcznego wpisują czasem stawkę godzinową.
Świadczenie postojowe dla osób prowadzących działalność gospodarczą to jednorazowe świadczenie w wysokości 2 080 zł albo 1 300 zł, które ma zrekompensować utratę przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej. Mogą się o nie ubiegać osoby prowadzące działalność gospodarczą, na podstawie prawa przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych, w tym:
-osoby, które korzystają z Ulgi na start,
-osoby, które korzystają z ulg w ramach Małej Działalności Gospodarczej (MDG) lub Małego ZUS plus (MDG +),
-jeżeli miały one przestój w następstwie COVID-9 i jeśli spełniają inne warunki określone w przepisach. Aby otrzymać świadczenie postojowe należy złożyć do ZUS wniosek o świadczenie postojowe RSP-D najpóźniej w terminie 3 miesięcy od miesiąca, w którym został zniesiony ogłoszony stan epidemii. Wniosek można przekazać drogą elektroniczną przez PUE ZUS, za pośrednictwem poczty, osobiście w placówce ZUS – do skrzynki na dokumenty (bez kontaktu z pracownikiem ZUS).