Nokia nowe logo

i

Autor: materiały prasowe Nokia nowe logo

Zmiany w spółkach

Nokia odkrywa nowe logo i plan rozwoju. Co to oznacza dla akcji spółki?

Fińska firma technologiczna Nokia, znana z produkcji telefonów komórkowych, ogłosiła w niedzielę plany zmiany wizerunku marki, co dzieje się po raz pierwszy od niemal 60 lat. Wraz z zapowiedzią wprowadzenia nowego logo Nokia ogłosiła również plany rywalizacji z dużymi firmami technologicznymi, takimi jak Microsoft i Amazon, w dziedzinie automatyzacji fabryk i centrów danych. Czego jeszcze mogliśmy się dowiedzieć i jaki wpływ to może mieć na akcje spółki?

Obecnie model biznesowy Nokia składa się z trzech głównych elementów:

  • Sprzedaży produktów i usług. Firma oferuje swoje rozwiązania dla sieci telekomunikacyjnych, przedsiębiorstw, operatorów kablowych i dostawców internetowych na całym świecie
  • Licencjonowania patentów. Nokia posiada wiele patentów z dziedziny technologii komunikacyjnych, które licencjonuje innym firmom w zamian za opłaty licencyjne. Ten sektor to głównie zbiór patentów związanych z technologiami telekomunikacyjnymi
  • Spółka współpracuje też z operatorami telekomunikacyjnymi na całym świecie, oferując wsparcie w zakresie projektowania, wdrażania i utrzymania ich sieci. Współpraca ta obejmuje również badania i rozwój sieci i technologii

W minionych latach Nokia ograniczyła swoją obecność na rynku smartfonów. Obecnie firma skupia się na oferowaniu rozwiązań technologicznych dla branży telekomunikacyjnej i przemysłowej.

Czego dowiedzieliśmy się na prezentacji?

Nokia po raz pierwszy od prawie 60 lat zmieniła tożsamość swojej marki, odsłaniając nowe logo. Zmiana odzwierciedla koncentrację na agresywnym rozwoju i przesunięciu akcentu na świadczenie usług technologicznych dla biznesu. Dyrektor generalny Nokii Pekka Lundmark podzielił się informacją, że głównym celem firmy jest teraz sprzedaż produktów dla innych firm.

W sektorze usług dla przedsiębiorstw Nokia odnotowała w ub. roku 21-proc. wzrost. Spółka planuje przeanalizować ścieżkę wzrostu poszczególnych biznesów i rozważyć alternatywne rozwiązania, w tym dezinwestycję, aby skupić się na biznesach, w których może dostrzec globalne przywództwo. Zmierza też w kierunku automatyzacji fabryk i centrów danych. Jak określa to Pekka Lundmark: „Byliśmy kojarzeni ze smartfonami, a obecnie jesteśmy firmą zajmującą się technologiami biznesowymi". 

Niespodziewane zapowiedzi firmy po prezentacji

Nokia zaprezentowała nowy produkt najnowszej generacji radiowej technologii MIMO (technologia transmisji danych, która wykorzystuje wiele anten nadawczych i odbiorczych) o nazwie Habrok. Jak podaje firma, urządzenia Habrok są łatwe w instalacji, pozwalają na wydajne wdrożenie oraz działanie w sieciach operatorów komórkowych i przedsiębiorstwach. Sprzęty te umożliwiają również poprawę efektywności energetycznej. Są skalowalne, obsługują nowe technologie i zapewniają wysoką wydajność sieciową. Produkt został zapowiedziany na koniec br.

Nokia ogłosiła wprowadzenie nowej koncepcji anyRAN, która ma pomóc operatorom sieci komórkowych i przedsiębiorstwom w wyborze odpowiednich rozwiązań RAN (Radio Access Network), hybrydowych lub opartych na chmurze, niezależnie od modelu biznesowego. Spółka poinformowała, że rozwija również współpracę z liderami infrastruktury cloudowej i centrów danych, oferując końcowym klientom elastyczność i wybór rozwiązań chmurowych RAN. 

Na sam koniec spółka ogłosiła, że została po raz pierwszy wybrana przez MTN South Africa (jednego z największych operatorów sieci w RPA) na jednego z dostawców wyposażenia 5G Radio Access Network (RAN). W ramach umowy Nokia zmodernizuje istniejącą sieć radiową 2G/3G/4G i rozbuduje sieć radiową 5G na 2800 stacjach w części centralnej i wschodniej RPA, przyczyniając się do cyfryzacji tego kraju. Firma informuje, że zapewni najnowsze rozwiązania technologiczne. Spółka dostarczy również swoje rozwiązanie Self-Organizing Networks (SON) dla optymalizacji i zapewnienia wydajności sieci.

Wydaje się, że zapowiedzi zmiany w modelu biznesowym spółki nie są pustymi słowami. Nokia odchodzi od segmentu smartfonów, skupiając się na usługach, produktach i branżach, z którymi nauczyła się obcować przez ostatnią dekadę – ocenia Grzegorz Dróżdż, analityk Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl).

Co sądzi Wall Street o cenie akcji Nokia OYJ?

Spółka posiada 25 rekomendacji, z czego przeważnie są to rekomendacje kupna. Średnia cena docelowa jest wyznaczona na poziomie 5,6 dolarów, czyli o 24 proc. wyżej od ostatniej ceny zamknięcia. Najwyższa cena docelowa znajduje się na poziomie 7,35 USD, a najniższa wynosi 4,33 dolarów – ocenia Grzegorz Dróżdż, analityk Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl).

Źródło: materiały prasowe Cinkciarz.pl

Sonda
Czy korzystasz z produktów marki NOKIA?
Pieniądze to nie wszystko Sławomir Dudek

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze