Celem unijnych przepisów jest zapewnienie równowagi między poprawą warunków socjalnych i warunków pracy kierowców, a zwiększeniem swobody świadczenia usług transportu drogowego w oparciu o uczciwą konkurencję między krajowymi i zagranicznymi przewoźnikami, co w konsekwencji powinno przyczynić się do usprawnienia funkcjonowania rynku transportu drogowego w Unii Europejskiej.
Ustawa doprecyzowuje przepisy dotyczące dostępu do zawodu przewoźnika drogowego. Chodzi na przykład o wymagania związane z posiadaniem siedziby przedsiębiorcy, w której będzie dostęp do oryginałów dokumentów dotyczących głównej działalności transportowej prowadzonej przez przedsiębiorcę
Baza eksploatacyjna
Rozszerzono także katalog przestępstw w zakresie spełnienia wymogu dobrej reputacji przedsiębiorcy o przestępstwa z dziedziny prawa podatkowego. Zmieniono definicję bazy eksploatacyjnej.
Będzie to miejsce przystosowane do prowadzenia działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły, w skład którego wchodzi co najmniej jeden z następujących elementów:
- miejsce postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym
- miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków,
- miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów
Przez bazę eksploatacyjną należy rozumieć także centrum operacyjne pracodawcy, o którym mowa w przepisach rozporządzenia.
Kolejne obowiązki
Kolejne przepisy pakietu mobilności zaczynają obowiązywać 21 lutego. Wśród obowiązków, które wejdą w życie są m.in. konieczność utrzymywania miejsc postojowych dla jednej trzeciej floty, obowiązek powrotu pojazdów do kraju raz na osiem tygodni oraz nowe zasady kabotażu. Regulacje wchodzące za kilka dni wiążą się niejednokrotnie z koniecznością dodatkowych inwestycji oraz odpowiedniego przeorganizowania pracy.
W myśl ustawy zmiany mają na celu zwiększenie skuteczności nadzoru nad rynkiem usług przewozowych w Polsce, eliminację nieuczciwej konkurencji między przewoźnikami i lepszą ochronę rynku wewnętrznego.