Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami – BDO to informatyczny systemem, który pomoże w uszczelnieniu systemu gospodarki odpadami, pozwala na śledzenie odpadów od zebrania do utylizacji. Kontrola pozwoli na ograniczenie szarej strefy i zwiększenie ochrony środowiska.
Od 1 stycznia 2020 r. w Polsce nastąpi decydująca zmiana w gospodarowaniu odpadami – przejście z Polski papierowej do Polski cyfrowej. Obecny, papierowy system ewidencjonowania odpadów, jest nieszczelny, pozwala na nieścisłości i daje możliwości do nadużyć, w dodatku pozwala tylko na szacunkową ocenę ilość wytworzonych odpadów. Wchodzący od Nowego Roku elektroniczny obowiązek ewidencji odpadów oraz sprawozdawczości, pozwala na większą ich kontrolę
– Obecnie trudno zweryfikować dane podawane w papierowych wersjach dokumentów z tym, co rzeczywiście trafiało na wysypiska, czy do recyklingu. Mam nadzieję, że elektroniczny system śledzenia odpadów pozwoli nam uporządkować gospodarkę odpadami. Trudno prowadzić racjonalną politykę odpadami bez szczegółowych danych. Monitoring odpadów, jest wymogiem współczesnym świata – wyjaśnia Krystian Szczepański, dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska-Państwowego Instytutu Badawczego, który jest odpowiedzialny za wytworzenie BDO.
Jak się zarejestrować? Należy pobrać i wypełnić wniosek rejestrowy ze strony www.bdo.mos.gov.pl, a następnie złożyć go w urzędzie marszałkowskim właściwym dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania. Uwaga, czas ucieka! – Urząd Marszałkowski ma 30 dni na dokonanie wpisu do Rejestru BDO, dlatego tak ważne jest, by jak najszybciej złożyć wniosek - przypomina Krystian Szczepański, dyrektor Instytutu. A co z przedsiębiorcami, którzy nie zarejestrują się w BDO ? – Takie podmioty muszą liczyć się z poważnymi ograniczeniami w funkcjonowaniu – ostrzega dyrektor.
– Jeśli 1 stycznia 2020 roku, podmiot który wytwarza odpady, nie będzie zarejestrowany, nie będzie mógł ich przekazać np. odbierającemu. Nie będzie miał również możliwości wystawienia elektronicznej karty przekazania odpadów, przypominam, że papierowa wersja karty nie będzie już obowiązywać, a to oznacza po prostu, że odpady nie zostaną odebrane. I dodaje: – Za brak rejestracji ustawodawca przewidział duże kary finansowe. Rejestr-BDO dotyczy wielu firm, niektóre z nich korzystają z własnych programów do ewidencji odpadów, dostosowanych do typu prowadzonej działalności. Dla takich przedsiębiorstw IOŚ- PIB przygotował moduł integracyjny API, który połączy firmę z systemem BDO.
KTO MUSI SIĘ REJESTROWAĆ W BDO
Firmy wprowadzające na rynek produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny, producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań. Niektóre formy jednoosobowej działalności gospodarczej – np. salony kosmetyczne, gabinety stomatologiczne, firmy budowlane, zakłady mechaniki samochodowej, czy podmioty wytwarzające odpady niebezpieczne.
Z OBOWIĄZKU REJESTRACJI ZWOLNIENI SĄ:
- osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne, które wykorzystują odpady na potrzeby własne
- posiadacze ziemi, na której są komunalne osady ściekowe do: uprawy roślin przeznaczonych do produkcji kompostu lub uprawy roślin nieprzeznaczonych do spożycia i do produkcji pasz
- prowadzący nieprofesjonalną działalność w zakresie zbierania opakowań i zużytych artykułów konsumpcyjnych, takich jak np. leki i opakowania po nich,
- transportujący wytworzone przez siebie odpady
- wytwórca odpadów będący rolnikiem gospodarującym na powierzchni poniżej 75 ha