Rzeczniczka wskazała, że obowiązujące rozporządzenie unijne chroni pasażerów w przypadków opóźnionego lub odwołanego lotu. - Wszystkim klientom czekającym na lotnisku, linie lotnicze muszą zapewnić posiłki i napoje, a jeśli czas oczekiwania trwa powyżej doby - również hotel oraz przewóz do niego - powiedziała. Zaznaczyła też, że przewoźnik powinien zapewnić alternatywne rozwiązanie, czyli np. przelot inną linią albo wylot z innego lotniska np. następnego dnia. - W takiej sytuacji pasażer może zrezygnować z alternatywnego rozwiązania a przewoźnik powinien mu zwrócić pełen koszt biletu - poinformowała.
Pytania o możliwość uzyskania odszkodowania np. za opłacone wcześniej hotele, Piwowarska powiedziała, że "rozporządzenie unijne przewiduje kwotę odszkodowania, jeśli do niewykonania usługi doszło z przyczyn zależnych od przewoźnika". Natomiast - jak podkreśliła - jeśli następują okoliczności nadzwyczajne, których przewoźnik nie mógł przewidzieć i nie mógł im zapobiec, to decyzje o odszkodowaniu podejmowane są w zależności od konkretnej sytuacji pasażera.
Od kilku tygodni toczą się negocjacje kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL) dotyczące m.in. bezpieczeństwa, regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania.
Zgodnie z opublikowanym w poniedziałek rozporządzeniem Rady Ministrów ws. ograniczeń w ruchu lotniczym, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) obwieścił listę tras lotniczych i przewoźników obsługiwanych po 1 maja br., gdyby nie doszło do porozumienia z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Na liście znalazły się 32 trasy oraz 11 przewoźników.