zwolnienia w polskiej branży motoryzacyjnej

i

Autor: shutterstock

To już kolejne fabryki

Olbrzymie zwolnienia w dwóch miastach w Polsce. Kryzys zatapia kolejną fabrykę

2024-12-16 11:05

Olbrzymie zwolnienia w Hutchinson. Francuska firma to producent zaawansowanych technologicznie produktów z gumy i tworzyw sztucznych tłumaczy decyzję pogłębiającym się kryzysem w branży motoryzacyjnej. W Bielsku-Białej, pracę straci 80 osób, z kolei w Żywcu, zatrudnienie zmniejszy się o 91 etatów. Zwolnienia grupowe zakończą się do końca przyszłego roku. Niestety problem jest szerszy. Na skutek decyzji Brukseli, koncerny motoryzacyjne uciekają z Europy i przenoszą produkcję np. do Brazylii.

Koncerny motoryzacyjne zwalniają i uciekają z Europy

Jak pisze bielsko.info, ma to być pogłębiający się kryzys w branży motoryzacyjnej jest głównym czynnikiem decydującym o przeprowadzeniu redukcji zatrudniania. Na zmniejszoną liczbę zamówień składa się m.in. przyspieszenie elektryzacji przemysłu motoryzacyjnego. Przez to spółka odnotowuje znaczny spadek zamówień na produkowane przez siebie komponenty, a to oznacza zwolnienia grupowe pracowników.

Cytowany przez portal Mieczysław Bienias, przewodniczący zakładowej "Solidarności" w fabryce w Bielsku-Białej, zapewnia że "związek dołoży wszelkich starań, by wynegocjować jak najlepsze warunki odpraw dla zwalnianych pracowników".

Hutchinson zatrudnia 40 tys. pracowników w 25 krajach. Francuzi posiadają w Polsce siedem fabryk — dwie w Żywcu, trzy w Łodzi i po jednej w Bielsku-Białej oraz Dębicy (woj. podkarpackie). W sumie, w Polsce zatrudnia 8 tys. pracowników. 

Jacek Duraj, przewodniczący NSZZ Pracowników Grupy Stellantis, ostrzega -w wyborcza.pl -, że likwidacja zakładów automotive odbędzie się w scenariuszu likwidacji bielskiego włókiennictwa, która lata temu spowodowała znaczny wzrost bezrobocia w regionie. "Mówił to nie bez powodu. Szacuje się, że jedno miejsce pracy w branży motoryzacyjnej generuje trzy dodatkowe miejsca w firmach wokół niej" - czytamy w dzienniku.

Wyborcza.pl przypomina, że w czerwcu 2022 roku w Parlamencie Europejskim przegłosowano wprowadzenie z końcem 2035 roku zakazu rejestracji pojazdów z silnikami spalinowymi na terenie UE. To z kolei przekłada się na zwijanie europejskich fabryk, również tych działających w Polsce. W Bielsku- Białej, w zakładach gdzie produkowane były silniki Fiata, koncern Stellantis zwolnił całą, 468-osobową załogę, a linia produkcyjna została przeniesiona do Brazylii.  

QUIZ PRL. To się jadło i piło w święta w Polsce Ludowej
Pytanie 1 z 20
W czasach Polski Ludowej ten rarytas można było dostać w sklepach jedynie w święta. O jakim produkcie mowa?
QUIZ PRL. To się jadło i piło w święta w Polsce Ludowej

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają

Najnowsze