Dlaczego opinie o pracodawcach w internecie są takie ważne? Jak pracodawca może dbać o swój wizerunek w sieci? Gdzie najlepiej szukać opinii o pracodawcach i jak je publikować? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym materiale.
Opinie o pracodawcach w internecie, czyli transparentność rynku pracy
Opinie o pracodawcach w internecie stanowią ważny element dyskursu publicznego w kwestii rynku pracy. Są one coraz popularniejsze – zwracają na nie uwagę zarówno kandydaci, poszukujący dla siebie idealnego miejsca pracy, jak i pracodawcy, którym zależy na jak najlepszym wizerunku w sieci.
To właśnie opinie o pracodawcach pozwalają na zmianę rynku pracy na lepsze – zarówno w skali mikro, jak i makro. Pełnią one bowiem wiele funkcji. Najwyraźniejsza z nich jest funkcja alarmowa, w ramach której byli i obecni pracownicy danej firmy mogą – dzięki anonimowym opiniom – wchodzić w rolę sygnalistów, wskazujących na najrozmaitsze nieprawidłowości w danej firmie.
Wśród wielu opinii, najczęstsze zarzuty dotyczą niewłaściwej atmosfery w miejscu pracy. W skrajnych przypadkach chodzi o mobbing, na który w polskiej przestrzeni publicznej zdecydowanie nie ma zgody – w łagodniejszych zaś przypadkach mówić będziemy o naruszeniach BHP, nieentuzjastycznym podejściu do pracy szefa czy współpracowników czy wymagających warunkach pracy. Niekiedy opinie dotyczyć będą niesatysfakcjonujących warunków współpracy.
Oczywiście, nie wszystkie opinie są negatywne – wiele z nich ma charakter neutralny lub pozytywny. Najważniejsze jest to, by łączył je wspólny mianownik, jakim jest rzetelność i merytoryka. To właśnie stanowi klucz do przeprowadzenia pozytywnych zmian, które usprawnią dane środowisko pracy.
Jak dbać o swój wizerunek w sieci?
Pracodawcy nie powinni traktować opinii na swój temat w sieci jako zastawionych nań sideł – powinni widzieć w nich raczej okazję do ewolucji swoich zakładów, kierując się zasadą, że szczęśliwy pracownik to produktywny pracownik. Przedsiębiorcy którzy borykają się z negatywnymi opiniami na swój temat w sieci powinni przyjąć je z pokorą, wykorzystując je przy tym jako szansę na zadbanie o swój wizerunek w sieci.
Niejednokrotnie korzyści wynikające z celnej i merytorycznej odpowiedź na negatywny komentarz przewyższają szkody, jakie samo pojawienie się takiej opinii mogłoby wyrządzić. To właśnie w ten sposób możemy przyciągać do siebie najwybitniejszych specjalistów z branży – pokorą, kulturą i merytoryką wypowiedzi.
Co więcej, opiniom o pracodawcach przyglądają się również partnerzy biznesowi danego podmiotu. Oni również nie chcieliby współpracować z przedsiębiorcą, który nie szanuje swoich pracowników lub na którym ciążą inne oskarżenia. To kolejny z powodów dla których warto dbać o swój wizerunek w sieci.
Opinie o pracodawcach – gdzie ich szukać i jak je publikować?
Opinie o pracodawcach w sieci stają się coraz popularniejsze, głównie za sprawą swojej bezkompromisowej użyteczności praktycznej. Działania rozmaitych placówek, szkół, restauracji i wielu innych podmiotów oceniamy i komentujemy na wielu różnych platformach, takich, jak na przykład Google.
Nie ulega jednak żadnej wątpliwości fakt, że najlepsze opinie o pracodawcach znajdziesz w serwisie GoWork.pl. Nie tylko są one tutaj najliczniejsze, ale cechuje je także rzetelność, merytoryka i przydatność. Administracja serwisu dba o to, by wypowiedzi użytkowników nie zawierały mowy nienawiści i wyrażeń wulgarnych, sprawując pieczę nad wysokim poziomem debaty.
Swoje opinie może publikować każdy – zarówno były, jak i obecny pracownik, a także szereg innych podmiotów – nie obawiając się przy tym ewentualnych działań odwetowych, bowiem wszystkie opinie w serwisie są anonimowe. Publikując opinię o pracodawcy należy jedynie pamiętać o tym, by była ona merytoryczna i pomocna dla czytelników. Konstruktywna krytyka zawsze jest dobra – hejt nigdy.