Tory kolejowe

i

Autor: Artur Hojny

Orlen odbuduje kolej na Litwie. Będzie przewozić nią ropę

2018-08-14 10:50

PKN Orlen wzmacnia współpracę z kolejami litewskimi - Lietuvos Geležinkeliai (LG). Prezesi spółek podpisali we wtorek, 14 sierpnia porozumienie o rozszerzeniu współpracy. W jej ramach ruszyła m.in. wspólna odbudowa zdemontowanego przed dekadą odcinka linii kolejowej od rafinerii w Możejkach na Litwie do miejscowości Renge na Łotwie. Orlen zamierza wykorzystać nową trakcję do transportu oleju napędowego. Odcinek ma zostać odbudowany do 2019 r.

Dzięki realizacji inwestycji, olej napędowy z Litwy będzie szybciej i taniej przewożony do Polski. Dotychczas wykorzystywano w tym celu transport morski, którego trasa była o 150 km dłuższa. Pozwoli to na zwiększenie eksportu ropy z Litwy do Polski z obecnych 10 do 30 proc. Orlen Lietuva będzie transportował na tej trasie kilkaset tysięcy ton produktów rocznie.

Współpraca ta oraz nowe inwestycje zwiększą elastyczność operacyjną Grupy Orlen oraz bezpieczeństwo paliwowe w regionie państw bałtyckich i Polski. Rafineria PKN Orlen w Możejkach napedza gospodarkę w regionie. Stworzono tam do 30 tys. pośrednich miejsc pracy. Dwa dni produkcji w zakładzie pokrywa zapotrzebowanie Litwy na benzynę, a 9 dni na olej napędowy. Blisko 3 mld euro wyniósł eksport Orlen Lietuva w 2016 r.

Orlen Lietuva to strategiczna spółka dla całego regionu. Aby wykorzystać swój potencjał potrzebuje dalszego rozwoju. Dzisiejsze decyzje i deklaracje dotyczące poszerzania współpracy to potwierdzenie, że mamy spójną wizję dla przyszłości Możejek. Dobra współpraca między PKN Orlen i jego litewskimi partnerami powinna przełożyć się na korzyści biznesowe dla wszystkich stron – powiedział Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

Przypomnijmy, że 19-kilometrowy odcinek kolei do miejsowości Renge na Łotwie został zdemontowany przez Lietuvos geležinkeliai w 2008 r. Z tego powodu Komisja Europejska w ubiegłym roku wymierzyła przedsiębiorstwu karę w wysokości prawie 28 mln euro. Spółka w grudniu złożyła skargę przeciwko decyzji, jednak na początku 2018 r. zapłaciła karę. Niedługo później zaprezentowała projekt odbudowy kolei.

Minister komunikacji Rokas Masiulis w wywiadzie dla agencji BNS powiedział, że odbudowa odcinka kolei do Renge jest krokiem nie tylko ekonomicznym, ale również politycznym. Jak twierdzi, Renge stało się symbolem agresywnego zachowania wobec sąsiadów, dlatego odbudowa tego odcinka zademonstruje dobrą wolę wobec partnerów w Polsce i na Łotwie.

Litewska państwowa spółka kolejowa Lietuvos Geležinkeliai i spółka polskiego kapitału Orlen Lietuva podpisały uzgodnioną umowę partnerską w sprawie odbudowy pod koniec czerwca 2017 r. Jak poinformowali wówczas ówczesny prezes Orlenu Wojciech Jasiński oraz dyrektor Orlen Lietuva Ireneusz Fąfara, zawarte wtedy porozumienie rozwiązuje logistyczne problemy spółki oraz zwiększy jej rentowność. Ustalone ceny mają być konkurencyjne na rynkach regionalnych.

Orlen Lietuva to największy podatnik na Litwie.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze