walentynki prezent on ona

i

Autor: Shutterstock

Oto co Europejczycy kupują bliskim na Walentynki [INFOGRAFIKA]

2018-02-12 15:16

Bardziej niż materialne prezenty cenimy wspólne przeżycia, takie jak kolacja we dwoje czy wspólny wyjazd – taki wniosek płynie z zestawienia „Mastercard Love Index", obrazującego trendy zakupowe i zwyczaje konsumentów związane z wydatkami na Walentynki.

„Mastercard Love Index" jest obliczany na podstawie transakcji realizowanych za pomocą kart kredytowych, debetowych i prepaid w dniach od 11 do 14 lutego w okresie ostatnich trzech lat. Wskaźnik ten potwierdza, że Europejczycy coraz chętniej wydają pieniądze na wspólne spędzanie czasu z ukochaną osobą, zamiast na dobra materialne. Kupowanie i otrzymywanie przedmiotów jako dowodów miłości już nam nie wystarcza – czujemy się szczęśliwsi, kolekcjonując bezcenne wspomnienia i dzieląc się nimi w mediach społecznościowych.

Sprawdź także: Walentynki 2018. Co kupić kobiecie na Walentynki?

Kolacja lub weekend we dwoje
Najpopularniejszym pomysłem na walentynkowy prezent pozostaje kolacja w restauracji – tam dokonuje się najwięcej, bo aż 65 proc. wszystkich transakcji. Ich łączna wartość stanowi 29 proc. walentynkowych wydatków.

Z kolei najwięcej pieniędzy zostawiamy w hotelach – w 2017 r. niemal jedna trzecia (32 proc.) wartości wszystkich płatności na Dzień Zakochanych była związana z zakwaterowaniem. Jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę walentynkowych transakcji na nocleg w hotelu, to obejmują one 11 proc. wszystkich transakcji dokonywanych w tym okresie.

Czytaj też: Promocja na Walentynki w Rossmannie. Poznaj szczegóły

Podróż z ukochaną osobą (samolotem bądź pociągiem) także cieszy się popularnością, na co wskazuje liczba dokonywanych w tym celu transakcji w 2017 r., która wzrosła o 38 proc. Wartość wydatków związanych z podróżami stanowiła z kolei 31 proc. wszystkich wydatków z okazji Dnia Zakochanych.

Prezent walentynkowy last minute
Europejczycy nadal lubią kupować na Walentynki tradycyjne kwiaty. W porównaniu z 2015 r. liczba transakcji za bukiety wzrosła niemal o połowę (48 proc.), a ich wartość o 29 proc. Więcej kupujemy również biżuterii (wzrost o 15 proc.), chociaż wydajemy na nią mniej (o 5 proc.) niż w 2015 r., co pokazuje, że chcemy obdarować ukochaną osobę odrobiną luksusu, jednocześnie nie uszczuplając zbytnio swojego budżetu.

Zobacz również:  Bielizna i gadżety walentynkowe od soboty w Lidlu [ZDJĘCIA I CENY]

Dane Mastercard pokazują też, że europejscy konsumenci kupują prezenty walentynkowe na ostatnią chwilę – największą część (30 proc.) zakupów robimy 14 lutego (13,3 mln transakcji w Europie na przestrzeni ostatnich trzech lat). Z drugiej strony, nieco ponad jedna czwarta (27 proc.) wszystkich zakupów (pomiędzy 11 a 14 lutego) jest jednak dokonywana 11 lutego, a więc z kilkudniowym wyprzedzeniem.

Walentynkowe ciekawostki

Irlandczycy chętnie podróżują
W ciągu ostatnich 3 lat największy wzrost wartości zakupów walentynkowych zanotowano w Irlandii (o 83 proc.). Pieniądze te Irlandczycy chętnie przeznaczają na wyjazdy. 80 proc. wartości ich walentynkowych zakupów stanowią wydatki na bilety samolotowe i pociągowe (najwięcej w Europie).

Belgowie spędzają Walentynki w restauracjach, Hiszpanie – w hotelach
Najwięcej pieniędzy w restauracjach zostawiają Belgowie (62 proc. wartości ich wszystkich walentynkowych wydatków). Na nocleg w hotelu najwięcej wydają Hiszpanie (47 proc. wartości ich wszystkich wydatków).

Sprawdź także: Finanse w związku. Jak dzielą się nimi młodzi Polacy?

Szwajcarzy kupują online
Najwyższy wzrost transakcji w e-commerce, aż o 754 proc. w porównaniu do 2015 r., zanotowano w Szwajcarii.

Słowacy najbardziej spontaniczni
Najwięcej transakcji na ostatnią chwilę, w dniu Walentynek, dokonują Słowacy (38 proc. wszystkich transakcji), zaś z wyprzedzeniem (11 lutego), najwięcej transakcji realizują Belgowie (30 proc.).

Źródło: Mastercard

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze