Biuro podróży może być dobrym pomysłem na firmę. Jeśli teraz chcesz je otworzyć, to wybrałeś dobry moment. We wrześniu weszła w życie nowelizacja ustawy o usługach turystycznych, która wprowadza duże ułatwienia dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność w charakterze organizatorów turystyki. Wprawdzie nadal musisz mieć wpis do rejestru organizatorów turystyki, ale zlikwidowano wymóg posiadania odpowiedniego wykształcenia lub praktyki.
Jeśli na starcie nie dysponujesz dużymi pieniędzmi, możesz pomyśleć o założeniu agencji turystycznej. Prowadzenie jej polega na stałym pośredniczeniu w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz innych usługodawców, którzy są już wpisani do rejestru organizatorów turystyki, np. możesz sprzedawać wycieczki dużych biur podróży, bilety lotnicze, kolejowe i autobusowe oraz ubezpieczenia turystyczne.
Żeby otworzyć agencję turystyczną, nie musisz mieć żadnych pozwoleń, ubezpieczeń czy gwarancji bankowych. Wystarczy, że zarejestrujesz ją jak każ-dą inną firmę w wydziale ewidencji gospodarczej oraz przekażesz stosowne informacje do ZUS, urzędu skarbowego i wojewódzkiego urzędu statystycznego. Musisz tylko mieć lokal oraz komputer obsługujący systemy rezerwacji i umowy z organizatorami wycieczek. Natomiast systemy rezerwacji są najczęściej udostępniane za darmo przez touroperatorów i pozwalają na rezerwacje w systemie on-line. Na jaki zarobek możesz liczyć? To zależy od prowizji ustalonej przez touroperatora, z którym będziesz współpracować. Przeważnie prowizje wahają się w granicach 10-15 proc.
wpis do rejestru
Musisz mieć zarejestrowaną działalność gospodarczą z uwzględnieniem odpowiednich rodzajów usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności - PKD. Poza zwykłymi wymaganiami obowiązującymi przy otwieraniu własnej firmy do prowadzenia działalności w zakresie turystyki potrzebne ci będzie zezwolenie urzędu wojewódzkiego, a potem wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Starania o zezwolenie musisz rozpocząć od uzyskania i przedstawienia umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Warto też zajrzeć na stronę internetową Ministerstwa Finansów (www. mf. gov. pl), gdzie znajdziesz więcej informacji związanych z działalnością biur podróży. Natomiast rejestry organizatorów turystyki prowadzą marszałkowie województw. O wpis do rejestru starasz się w urzędzie wojewódzkim, w którym twoja firma ma swoją siedzibę. Szczegółowe warunki świadczenia usług turystycznych na terytorium Polski, a także za granicą, jeżeli umowy z klientami o świadczenie tych usług są zawierane na terytorium Polski, znajdziesz w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych oraz w ustawie z 29 kwietnia 2010 roku o zmianie ustawy o usługach turystycznych.
Co we wniosku
Wniosek o wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych składasz w urzędzie marszałkowskim lub wysyłasz pocztą. Możesz też złożyć ten wniosek razem z wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, który składasz w urzędzie gminy. Jednak wtedy powinieneś dodatkowo zaznaczyć, który urząd marszałkowski prowadzi rejestr organizatorów turystyki. We wniosku o wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych powinieneś podać:
nazwę firmy, siedzibę i adres,
numer identyfikacji podatkowej NIP, jeżeli go masz,
określenie przedmiotu działalności,
określenie zasięgu terytorialnego wykonywanej działalności (kraj, kraje europejskie lub kraje pozaeuropejskie),
główne miejsce wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru (oraz ewentualnie oddziałów firmy),
imiona i nazwiska osób upoważ-nionych do kierowania firmą.
Do wniosku musisz dołączyć dodatkowe dokumenty, m.in.:
oryginał umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo umowy ubezpieczenia,
oświadczenie o spełnieniu warunków, które są wymagane do prowadzenia działalności turystycznej - jeżeli sam nie masz odpowiednich kwalifikacji do prowadzenia działalności turystycznej, oświadczenie może złożyć osoba, która będzie kierowała biurem,
dowód zapłaty opłaty skarbowej
- jeśli dopiero rozpoczynasz działalność za wpis zapłacisz 514 zł,
- jeśli chcesz wprowadzić zmiany we wpisie do rejestru w związku z rozszerzeniem zakresu działalności, - stawka wynosi 275 zł,
- jeśli chcesz wykreślić wpis w rejestrze - bez opłat,
- za pozostałe zmiany: nazwy, adresu siedziby i głównego miejsca wykonywania działalności, osoby uprawnionej do kierowania, przedmiotu działalności - 17 zł.
WAŻNE
Gwarancje
Przez cały okres prowadzenia działalności musisz mieć umowę gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo umowę ubezpieczenia na rzecz klientów. Od września 2010 roku zostały rozszerzone możliwe formy zabezpieczeń finansowych wymaganych od organizatorów turystyki i pośredników turystycznych o dodatkową formę - przyjmowanie wpłat klientów wyłącznie na rachunek powierniczy, jeżeli przedsiębiorca wykonuje usługi turystyczne wyłącznie na terenie kraju i złoży marszałkowi województwa oświadczenie o przyjmowaniu wpłat wyłącznie na rachunek powierniczy. Zabezpieczenia mają zapewnić klientom na wypadek niewypłacalności biura:
Dobra lokalizacja
Dobra lokalizacja to gwarancja dużych obrotów i wysokich zarobków. Najbezpieczniej zlokalizować biuro w śródmieściu, przy głównych arteriach handlowych miasta (ewentualnie w centrum dużego osiedla mieszkaniowego). Dodatkowym atutem lokalu będą duże okna lub witryny, w których można będzie umieścić gorące oferty, ulotki czy plakaty reklamowe.
Jaka oferta
To, co zaproponujesz klientom biura, zależy w dużym stopniu od tego, w jakiej miejscowości działasz. W małej sprawdzi się oferta uniwersalna dla klientów o różnej zasobności portfela. Zawsze warto zrobić rozeznanie rynku i sprawdzić, na jakie usługi jest największe zapotrzebowanie - może np. warto się specjalizować w organizowaniu wycieczek dla młodzieży szkolnej, wyjazdów integracyjnych dla firm, a może zagranicznych wycieczek albo wczasów agroturystycznych.
Warto mieć doświadczenie w turystyce
Barbara Zalewska-Pietruszka (49 l.) i Katarzyna Koczta (44 l.), właścicielki agencyjnego biura podróży Lex-travel przy ul. M. Skłodowskiej-Curie 2 w Białymstoku (woj. podlaskie):
- Obie przez całe swoje zawodowe życie pracowałyśmy w znanym biurze turystycznym, a decyzję o założeniu własnej firmy podjęłyśmy po jego bankructwie. Sądzimy, że wieloletnie doświadczenie w turystyce oraz liczne kontakty z najważniejszymi touroperatorami są niezbędne, aby w ogóle myśleć o działalności w tej branży - nie jest to łatwy biznes, który można byłoby polecić każdemu. Przygotowania zaczęłyśmy w marcu tego roku, a ruszyłyśmy już w czerwcu, tuż przed sezonem wakacyjnym. Sporym problemem okazało się znalezienie lokalu spełniającego wiele wymogów touroperatorów, których ofertę chciałyśmy sprzedawać: lokal musiał być na parterze, odpowiednio wyposażony i w reprezentacyjnym miejscu. Negocjacje warunków współpracy z touroperatorami to kolejny istotny problem dla początkujących - tu przydały się nasze doświadczenia i kontakty. O zyskach w tej branży można mówić dopiero po około dwóch latach działalności, trzeba więc uzbroić się w cierpliwość. Cieszymy się jednak, że dzięki swojemu profesjonalizmowi już po tak krótkim czasie działalności nie musimy dokładać do interesu.
Minimalną wysokość gwarancji i ubezpieczenia określają:
1 Rozporządzenie ministra finansów w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.
W najbliższych dniach wejdzie w życie nowe rozporządzenie zmieniające wysokość tych stawek. Minimalna wysokość sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej prawdopodobnie wyniesie:
przy organizowaniu zagranicznych imprez turystycznych i pośredniczeniu na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie zagranicznych imprez turystycznych z wykorzystaniem transportu lotami czarterowymi - 18 proc. rocznych przychodów z tytułu wykonywanej działalności,
przy organizowaniu zagranicznych imprez turystycznych i pośredniczeniu na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie zagranicznych imprez turystycznych z wykorzystaniem transportu innego niż transport lotami czarterowymi - 9 proc. rocznych przychodów z tytułu wykonywanej działalności,
przy organizowaniu krajowych imprez turystycznych i pośredniczeniu na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie krajowych imprez turystycznych - 6 proc. rocznych przychodów z tytułu wykonywanej działalności.
2. Rozporządzenie ministra finansów w sprawie ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.
Projekt nowego rozporządzenia ministra finansów przewiduje stawki na rzecz jednego klienta:
dla organizatorów turystyki oraz pośredników turystycznych dla imprez organizowanych przez przedsiębiorców wpisanych do rejestru - sumę stanowiącą równowartość 50 euro, a dla usług turystycznych wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - sumę stanowiącą równowartość 20 euro (ok. 80 zł);
dla organizatorów turystyki oraz pośredników turystycznych dla imprez organizowanych przez przedsiębiorców niewykonujących działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - kwotę stanowiącą równowartość ceny imprezy turystycznej, nie mniej jednak niż równowartość:
a) 500 euro (ok. 2 tys. zł) - w przypadku organizowania zagranicznych imprez turystycznych i pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie zagranicznych imprez turystycznych z wykorzystaniem transportu lotami czarterowym,
b) 200 euro (ok. 800 zł) - w przypadku organizowania zagranicznych imprez turystycznych i pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie zagranicznych imprez turystycznych z wykorzystaniem transportu innego niż transport lotami czarterowymi (autokary, samoloty rejsowe),
c) 20 euro (ok. 80 zł) - w przypadku organizowania krajowych imprez turystycznych i pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie krajowych imprez turystycznych.
Właściciel biura jest zobowiązany do składania marszałkowi województwa oryginałów lub potwierdzonych odpisów kolejnych umów nie później niż 14 dni przed upływem terminu obowiązywania umowy poprzedniej. Jeśli natomiast rezygnuje z tej działalności, jest zwolniony z tego obowiązku, pod warunkiem że zawiadomi marszałka województwa o zaprzestaniu działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego.
Otwieramy biuro podróży. Koszty inwestycji
Wyposażenie
kasa fiskalna 1,5 tys. zł, urządzenia biurowe - telefony, drukarka, urządzenie
sofa + stolik 1,1 tys. zł) - reklama (ulotki, billboardy, neon reklamowy, katalog, reklama w prasie i Internecie) 5 tys. zł miesięczne - spłata kredytu
DOCHÓD
Spodziewane przychody 25 tys. zł
Dochód przed opodatkowaniem 7,2 tys. zł
Dochód po opodatkowaniu ok. 5,9 tys. zł