praca biurowa a tycie

i

Autor: Photos.com Twoja praca sprawia, że tyjesz? To znaczy, że jest za bardzo męcząca lub zbyt stresująca, pracujesz za długo, a twoja dieta wymaga zdecydowanej zmiany!

Outsourcing czy agencja pracy tymczasowej

2019-03-12 7:00

Polscy przedsiębiorcy, którzy coraz częściej muszą borykać się z brakiem rąk do pracy, chętnie współpracują z firmami outsourcingowymi i agencjami pracy tymczasowej. Korzystanie z usług firm zewnętrznych związane jest głównie z szukaniem oszczędności, bo takie rozwiązanie pozwala na zmniejszenie kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa od 20 nawet do 70 proc. Wyjaśniamy różnice pomiędzy pracą tymczasową i outsourcingiem oraz wynikające z nich korzyści i obowiązki.

Praca tymczasowa – zasady reguluje ustawa

Praca tymczasowa to umowa między trzema stronami, czyli agencją pracy tymczasowej, pracownikiem, który pracuje dla przedsiębiorcy i pracodawcą przyjmującym do pracy „czasownika. Pracownik tymczasowy może być skierowany do pracy wyłącznie na warunkach określonych w ustawie o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Ustawa ta szczegółowo reguluje wszystkie kwestie pracownicze - m.in.. zasady zatrudnienia, udzielania urlopu, okres wypowiedzenia, szkolenia i inne sprawy kadrowe.
Pracownik tymczasowy zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej „wykonuje pracę na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy”. Taki pracownik przechodzi pod zarządzanie pracodawcy, który go zatrudnił i to pracodawca decyduje o jego zadaniach, nadzoruje go i organizuje mu pracę. Przy tym „czasownik” nie może być dyskryminowany i traktowany gorzej niż stały pracownik przedsiębiorcy. Trzeba też pamiętać, że zgodnie z ustawą, pracownik tymczasowy może pracować na rzecz jednego przedsiębiorstwa przez 18 miesięcy w okresie 36-miesięcznym.

Korzyści dla przedsiębiorcy


Współpraca z agencją pracy tymczasowej oznacza dla przedsiębiorcy znaczne ograniczenie obowiązków formalnych wynikających z takiej formy zatrudnienia, ponieważ część z nich spoczywa na barkach agencji. To agencja zatrudnia i dostarcza pracowników o odpowiednich kwalifikacjach, po stronie agencji pracy tymczasowej leży nie tylko proces rekrutacyjny, ale też obowiązki dokumentacyjne, kwestia wynagrodzenia oraz odprowadzanie składek ZUS. Przedsiębiorca nie ponosi kosztów selekcji i rekrutacji pracowników, nie musi zakładać teczek akt osobowych i prowadzić dokumentacji pracowniczej dla pracowników tymczasowych (oprócz ewidencji czasu pracy).


Korzystając z pomocy agencji pracy tymczasowej pracodawca może więc liczyć na zmniejszenie kosztów zatrudnienia, a przy tym nie musi zajmować się procesem rekrutacyjnym ani dokumentacją pracowniczą. Powierzając znalezienie pracowników wyspecjalizowanej agencji, oszczędza i czas, i pieniądze i może łatwo dostosować zatrudnienie do zmieniających się potrzeb w jego firmie. Może elastyczne zarządzać pracownikami uwzględniając zmiany na rynku pracy zapewniając sobie tym samym stabilność prowadzonego biznesu.

Najważniejsze zalety korzystania z agencji pracy tymczasowej


* dostęp do bazy wykwalifikowanych pracowników gotowych do natychmiastowego zatrudnienia tymczasowego,
* elastyczność zatrudnienia pozwalająca na optymalizację poziomu zatrudnienia,
* odciążenie działu kadrowo – płacowego (HR) umożliwiającą mu koncentrację na strategicznych celach firmy,
* możliwość szybkiego zastąpienia pracowników niespełniających oczekiwań osobami kompetentnymi,
* szansa sprawdzenia umiejętności pracownika przed zatrudnieniem go na etat,
* lepszą kontrolę kosztów pracowniczych - rozliczenie z agencją następuje na podstawie jednej zbiorczej faktury wystawianej na koniec każdego miesiąca,
* zmniejszenie liczby etatów w przedsiębiorstwie do niezbędnego minimum.

Outsourcing – większa swoboda


Outsourcing, czyli zlecanie wykonania części zadań biznesowych zewnętrznym firmom specjalizującym się w danej branży staje się coraz bardziej popularny wśród polskich przedsiębiorców. Jego zwolennicy doceniają liczne korzyści płynące z powierzenia niektórych obowiązków profesjonalistom spoza własnej firmy. Jedną z najważniejszych zalet outsourcingu jest na optymalizację kosztów w biznesie.
Outsourcing najczęściej jest wykorzystywany w takich dziedzinach jak: księgowość i rachunkowość, sprawy kadrowe, logistyka i transport, administracja, audyty wewnętrzne, podatki, administracja systemów informatycznych, zaopatrzenie, zarządzanie dokumentami, szkolenia i marketing.

Mniejsze koszty, oszczędność czasu i większa szansa na rozwój


Korzystanie z outsourcingu pozwala na znaczną redukcję kosztów. Przekazanie części zadań zewnętrznemu wykonawcy jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ przedsiębiorca płaci tylko za usługę, a resztę zapewnia zleceniobiorca.
Outsourcing pozwala także oszczędzić czas przedsiębiorcy, który może dzięki temu skupić się na najważniejszych zagadnieniach związanych z rozwojem swego biznesu. Nie traci czasu na np. szukanie pracowników, wykonywanie przelewów, fakturowanie czy ściąganie należności, nie musi nadzorować obiegu dokumentów. To wszystko przejmuje na siebie firma zewnętrzna, co uwalnia przedsiębiorcę od czasochłonnych czynności administracyjnych i pozwala skupić się podstawowej działalności. Zleceniodawca na bieżąco otrzymuje analizy i raporty z prowadzonych na zewnątrz działań i na każdym etapie może je sprawdzić czy uzyskać najważniejsze informacje.
Outsourcing jest szczególnie dobrym rozwiązaniem, jeśli przedsiębiorca chce wprowadzić do swojego biznesu procesy, których nie mógłbyś wdrożyć samodzielnie, bo np. są one za drogie. Długoterminowe korzystanie z outsourcingu pozwala na ciągły rozwój przedsiębiorstwa, przy zastosowaniu najnowocześniejszych strategii i rozwiązań, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów związanych z samodzielnym wykonaniem czynności w danym obszarze.

Zalety outsorcingu

* optymalizacja biznesu,
* redukcja kosztów,
* oszczędność czasu,
* wyższa jakość wykonywanych zadań,
* dostęp do specjalistów i fachowej wiedzy,
* zwiększenie wydajności własnych pracowników.

Wady outsorcingu

* brak bezpośredniego kontaktu z pracownikami,
* mniejsza kontrola nad realizacją zadań,
* ryzyko dzielenia się poufnymi informacjami,
* wyciek danych,
* brak znajomości funkcjonowania przedsiębiorstwa przez zewnętrznego wykonawcę,
* dzielenie ryzyka z inną firmą.

Co wybrać?

Zanim przedsiębiorca zdecyduje się na wybór modelu współpracy z firmą zewnętrzną, powinien dokładnie przeanalizować potrzeby i specyfikę działania swojego biznesu i zastanowić się, czy są zadania, które może, z korzyścią dla swojego biznesu, jej powierzyć. Zarówno korzystanie z usług pracy tymczasowej jak i outsourcingu niesie ze sobą wymierne korzyści. Prowadząc niewielkie przedsiębiorstwo, zatrudniające małą liczbę pracowników, nie ma sensu powierzać rekrutacji agencji pracy tymczasowej nie ma sensu. Inaczej sytuacja wygląda w dużych firmach, gdzie rekrutacja przeprowadza się masowo. Dla firm, które do realizacji mają konkretne zadania, wymagające odpowiednich umiejętności, lepszym rozwiązaniem wydaje się outsourcing. Pozwala on, po zleceniu wykonania usługi, w całości skoncentrować się na dalszym rozwoju firmy i poszukiwaniu nowych klientów.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze