Pandemia zaskoczyła wszystkich. Jeszcze rok temu nikt się nie spodziewał wywrócenia systemu pracy do góry nogami. A jednak stało się to w marcu 2020 roku i trwa do dziś. Dla wielu firm, korporacji, jednym z największych wyzwań biznesu w 2020 roku był przymusowy lockdown i oddelegowanie pracowników do pracy zdalnej. Okazuje się, że aż co trzecia polska firma nie dysponowała odpowiednimi zasobami sprzętowymi, a 8% z nich nie stworzyło procedur pracy zdalnej. Za to aż 94% pracowników potwierdziło, że rola działów HR była kluczowa w zarządzaniu kryzysowym. W związku z pandemią COVID-19 widocznym trendem była cyfryzacja (wskazana przez 70% ankietowanych) oraz automatyzacja (72%) procesów. W porównaniu do ubiegłego roku o 17% wzrosła liczba certyfikatów kwalifikowanych, co potwierdza coraz większą popularność tzw. e-pieczęci i mechanizmów identyfikacji elektronicznej (eID). Niemal 50% polskich firm chce w najbliższej przyszłości wdrożyć możliwości elektronicznej identyfikacji oraz usług zaufania.
Branża fitness z wielomilionowym długiem. Koronawirus zabija trenerów fitness
– Badania potwierdzają, że co trzecia polska firma nie dysponowała odpowiednimi zasobami sprzętowymi, natomiast 8% z nich nie stworzyło procedur pracy zdalnej, a także nie posiadało bezpiecznego łącza VPN dla pracowników przebywających poza firmą. Jednak aż 67% firm zdecydowało się ich oddelegować do pracy zdalnej, co oczywiście było decyzją mającą na celu ochronę zdrowia. Stworzyło to jednak wiele problemów w bieżącym funkcjonowaniu biznesu. Outsourcing oraz digitalizacja dokumentów pociągnęła za sobą konieczność digitalizacji całych procesów jak chociażby zarządzanie obiegiem umów, faktur, dokumentów pracowniczych, korespondencji itd. To z kolei oznaczało konieczność implementacji platform workflow do zarządzania zdigitalizowanymi procesami - mówi Sylwia Pyśkiewicz, CEO Iron Mountain Polska.
Nikt już nie ma złudzeń, że do pracy w systemie sprzed pandemii długo nie wrócimy, a wiele nawyków i metod pracy, które wyrabiamy teraz, pozostaną nawet na zawsze.