Autosan SA jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce, jej początki sięgają 1832 r. W szczytowym okresie pod koniec lat 70. produkcja autobusów przekraczała 4000 szt. rocznie (4220 szt. w 1978). Produkowano również blisko 2 tys. rocznie samochodów-furgonów i blisko 40 tysięcy przyczep rocznie. Od 2001 r. firma zaczęła projektować i produkować elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów.
Jak podaje portal money.pl Autosan jest już własnością państwowych spółek. W 2016 r. przejęło go konsorcjum PIT-RADWAR i Huty Stalowa Wola wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Za będącą od 2013 r. w upadłości fabrykę kupujący zapłacili 17,3 mln zł.
Spółka była pięć razy wystawiana na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki. W ofercie firmy jest obecnie kilkadziesiąt modeli autobusów. Ostatni raz o spółce było głośno, gdy dwukrotnie nie złożyła w terminie ofert w przetargu na produkcję pojazdów dla wojska, mimo że jest własnością spółek z branży zbrojeniowej.
W Autosanie przez lata pracował jako projektant światowej sławy polski artysta Zdzisław Beksiński. Jego dziełem jest charakterystyczne logo firmy przedstawiającego sylwetkę bociana.