PIT-11. Co to jest?
PIT – 11 to informacja podatkowa sporządzana przez pracodawcę, a następnie wysyłana zatrudnionym i urzędowi skarbowemu. Zawiera informacje takie jak przychód, dochód, koszty uzyskania przychodu, wpłacone zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ZUS. Na tej podstawie zatrudnieni mogą wypełniać swoje PIT-y, a organy podatkowe mają podstawę do ich weryfikacji.
PIT-11. Do kiedy pracodawca wysyła PIT pracownikowi?
PIT – 11 jest sporządzany dla dwóch adresatów. Terminy na ich wysłanie są jednak odmienne. PIT – 11 dla urzędu skarbowego (koniecznie elektronicznie) musi być wysłany do końca stycznia. Druga kopia PIT – 11 jest wysyłana zatrudnionym (papierowo lub elektronicznie) do końca lutego.
Co w przypadku, gdy pracodawca nie wyśle PIT – 11?
Zdarzają się przypadki niewysłania PIT – 11 przez pracodawcę. Jednak to nie zwalnia nikogo z obowiązku złożenia rocznego rozliczenia PIT. Komplikacje są znaczne, brakuje wtedy podstaw do uzupełniania rubryk formularza.
Jedyna opcją jest w takim przypadku deklaracja na podstawie oszacowania. Można ponadto dołączyć wyjaśnienia do formularza. Jeśli wystąpi wspomniana konieczność, dobrą koncepcją może być osobiste złożenie PIT-u w urzędzie skarbowym. Praktyczna porada na miejscu może wtedy pomóc przezwyciężyć zaistniałe komplikacje.