Pandemia koronawirusa zmienia niemal wszystko. Jak wpłynęła na rynek ubezpieczeniowy?
Sławomir Łopalewski, prezes zarządu PKO Ubezpieczenia: Zarówno klienci indywidualni jak i właściciele małych i średnich firm zaczęli dostrzegać jak ważną rolę pełnią ubezpieczenia w codziennym życiu rodziny czy funkcjonowaniu firmy. Mamy nadzieję, że to przełoży się na większą skłonność do nabywania polis. Oczywiście są grupy ubezpieczeń, które wskutek pandemii zanotowały spadki sprzedaży. Mniej wyjeżdżamy za granicę, więc siłą rzeczy zmniejszyło się na przykład zainteresowanie ubezpieczeniami turystycznymi, ale wraz z otwieraniem granic, rynek ten zaczyna się ożywiać. Choć do poziomu zainteresowania sprzed roku jeszcze daleko.
W tym roku sytuacja jest wyjątkowa, a przyszłość bardzo niepewna. Jednak nie da się funkcjonować bez planu. Jaką mają Państwo koncepcję na kolejne lata?
Od kilku lat dynamicznie się rozwijamy – w 2016 roku stworzyliśmy spółkę majątkową, która już w zeszłym roku zebrała ponad 670 mln zł składki przypisanej. W zeszłym roku uruchomiliśmy zupełnie nową linię ubezpieczeń komunikacyjnych dla klientów PKO Leasing. A teraz następuje przełomowy moment dla naszego rozwoju. Chcemy wspólnie z PKO Bankiem Polskim, stworzyć ciekawą ofertę ubezpieczeń stand alone dedykowaną dla milionów Polaków.
Co to oznacza w praktyce? Jak można scharakteryzować te ubezpieczenia?
To są ubezpieczenia, które nie są powiązane z produktami bankowymi. Bank planuje wspólnie z nami, że w ciągu najbliższych kilku lat, przypis składki w segmencie ubezpieczeń stand alone wzrośnie o około 1,5 mld zł, a jednocześnie na ubezpieczenia tego typu zdecyduje się przynajmniej 3 mln klientów banku. Planujemy, że w wyniku rozwoju tej linii biznesowej, PKO Ubezpieczenia stanie się jednym z wiodących podmiotów na polskim rynku. Ubezpieczenia zawsze były strategicznym projektem w ramach naszej Grupy Kapitałowej i wspólnie z PKO Bankiem Polskim przez te ostatnie lata rozwijaliśmy strategię rozwoju ubezpieczeń powiązanych z produktami banku, głównie z pożyczką gotówkową i kredytem hipotecznym. Obecnie zależy nam na tym, aby bank stał się również wiodącą instytucją finansową w obszarze ubezpieczeń samodzielnych, czyli tych niepowiązanych z produktami bankowymi. Choć te pierwsze zawsze będą dla nas ważnym obszarem.
Jakich obszarów będą dotyczyć ubezpieczenia stand alone oferowane przez PKO Ubezpieczenia ?
Mamy bardzo prostą strategię. Budujemy nowe linie produktów najbardziej powszechnych, takich, które cieszą się największym zainteresowaniem Polaków. Będziemy rozwijać ofertę ubezpieczeń komunikacyjnych, ale także mieszkaniowych i turystycznych. Postawimy też na ubezpieczenia na życie i ubezpieczenia zdrowotne. Chcielibyśmy zaoferować te produkty klientom nie tylko PKO Banku Polskiego, ale wszystkim, którzy szukają odpowiedniej oferty ubezpieczeniowej. Jak zawsze mocno koncentrujemy się na kliencie. Staramy się tworzyć produkty jak najlepsze, ale i jak najprostsze, które będą jasne, przejrzyste, nieskomplikowane, powszechnie zrozumiałe. Nasze polisy opracowujemy tak aby były klarowne i czytelne dla klientów.
Dlaczego akurat teraz stawiacie na ubezpieczenia stand alone, czyli indywidualne ubezpieczenia na zdrowie, życie, turystyczne, komunikacyjne?
To jest kolejny etap naszej strategii realizowanej we współpracy z PKO Bankiem Polskim. Do tej pory rozwijaliśmy się w obszarze produktów powiązanych. Robiliśmy wszystko, by klienci kupując produkty bankowe otrzymywali również dobrą ofertę ubezpieczeniową. Teraz przyszedł już czas na ubezpieczenia stand alone. Warto zaznaczyć, że od jakiegoś czasu wspólnie z bankiem wdrażamy z powodzeniem ubezpieczenia samodzielne, np. ubezpieczenia onkologiczne, na życie, ubezpieczenia komunikacyjne leasingowe. Ale widzimy dużo większe możliwości rozwoju ubezpieczeń samodzielnych i chcielibyśmy, aby bank stał się wiodącym operatorem również w tym segmencie. Pełną ofertę ubezpieczeń niepowiązanych chcemy mieć do końca przyszłego roku.
Gdzie i w jaki sposób usługi ubezpieczeniowe będą udostępniane?
Chcemy aby nasza oferta była szeroko dostępna – w oddziałach, Call Center banku, oraz w bankowości elektronicznej – aplikacji mobilnej IKO czy serwisie internetowym iPKO. Nie zapominamy także o obsłudze klienta, to jest dla nas niezmiernie ważne aspekt, aby każdy Klient czuł się dobrze zaopiekowany i chciał do nas wracać.