
Brak opinii audytora dla PKP Cargo – co to oznacza?
PKP Cargo znalazło się w niecodziennej sytuacji, ponieważ audytor odstąpił od wydania opinii do sprawozdania finansowego za rok 2024. Decyzja ta jest bezpośrednio związana z oczekiwaniem na przedstawienie planu restrukturyzacji spółki. Jak podkreśla PKP Cargo w swoim komunikacie, brak opinii nie jest równoznaczny z opinią negatywną. Oznacza to, że audytor, z przyczyn obiektywnych, nie mógł ocenić sytuacji finansowej firmy bez wglądu w kompleksowy plan naprawczy.
"Na ten dokument czeka także audytor spółki, który z powodu jego braku odstąpił od wydania opinii za 2024 rok. Odmowa wyrażenia opinii nie jest równoznaczna z negatywną opinią. Oznacza to, że w tym momencie audytor z przyczyn obiektywnych, tzn. braku możliwości zapoznania się z kompleksowym planem restrukturyzacyjnym spółki, nie jest w stanie wydać opinii" - czytamy w komunikacie spółki.
Kluczowy plan restrukturyzacji – co zawiera i kiedy zostanie zaprezentowany?
Plan restrukturyzacji PKP Cargo ma być kluczowym dokumentem, który pokaże przyszłość spółki. Jak informuje zarządca masy sanacyjnej, Izabela Powałka-Skonieczna, plan będzie zawierał szczegółowe działania, jakie firma podejmie w krótkim i długim terminie, aby odbudować swoją pozycję na rynku kolejowych przewozów towarowych. Spółka zapewnia, że plan restrukturyzacji PKP Cargo zostanie zaprezentowany w czerwcu 2025 roku.
W komunikacie spółki wymieniono już pewne kroki, które zostały podjęte lub są w trakcie realizacji: optymalizacja zatrudnienia, zakończenie umów dzierżawy zbędnych aktywów, sprzedaż części majątku, ograniczenie inwestycji i reorganizacja struktury organizacyjnej.
"Wszystkie szczegóły tych działań oraz strategia zmian PKP Cargo w restrukturyzacji zostaną zaprezentowane w planie restrukturyzacji, który zostanie złożony w odpowiednim sądzie i zaprezentowany w czerwcu 2025 roku" - podano w komunikacie spółki. Pierwotnie plan miał być gotowy do końca lutego 2024 roku, ale termin został przesunięty na wniosek zarządcy masy sanacyjnej.
Zła sytuacja finansowa PKP Cargo w 2024 roku – straty i przyczyny
Rok 2024 był wyjątkowo trudny dla PKP Cargo pod względem finansowym. Grupa odnotowała gigantyczną stratę netto w wysokości około 2,41 mld zł. Zysk operacyjny bez amortyzacji (EBITDA) wyniósł 299,7 mln zł, co również nie napawa optymizmem. Przychody z działalności operacyjnej grupy PKP Cargo wyniosły w 2024 r. 4 mld 519 mln 300 tys. zł, jednak strata na działalności operacyjnej sięgnęła 2 mld 691 mln 400 tys. zł. Strata przed opodatkowaniem to 2 mld 884 mln 500 tys. zł.
W raporcie spółki wskazano na kilka głównych przyczyn tak słabych wyników. Jedną z nich były odpisy na utratę wartości taboru. Kolejnym czynnikiem był spadek przychodów z tytułu umów z klientami, co przełożyło się na niższą przewiezioną masę towarów.
Perspektywy na przyszłość – czy rynek przewozów kolejowych się odrodzi?
Mimo trudnej sytuacji finansowej, PKP Cargo wyraża nadzieję na poprawę w kolejnych latach. Spółka liczy na systematyczny rozwój rynku towarowych przewozów kolejowych. W komunikacie podkreślono, że zapowiadane inwestycje w infrastrukturę, wyrównywanie warunków dostępu do infrastruktury kolejowej i drogowej oraz promowanie ekologicznego transportu powinny odwrócić obecny trend.
"Oczekujemy, że w kolejnych latach rynek towarowych przewozów kolejowych czeka systematyczny rozwój. Zapowiadane inwestycje w infrastrukturę, oczekiwane wyrównywanie warunków dostępu do infrastruktury kolejowej i drogowej, a także promowanie bardziej ekologicznej formy transportu przełożą się na odwrócenie obecnego trendu i zwiększenie wolumenu przewożonych towarów a w kolejnych latach powinny przynieść pozytywne, mierzalne efekty" - przekazano w piśmie.
PKP Cargo, jako grupa oferująca usługi logistyczne łączące transport kolejowy, samochodowy i morski, ma ambicje odgrywać kluczową rolę w przyszłym, bardziej zrównoważonym systemie transportowym.
Polecany artykuł: