Placówka bankowa w przyszłości: ekologia, kawiarnia i centrum kultury

i

Autor: Archiwum serwisu

Placówka bankowa w przyszłości: ekologia, kawiarnia i centrum kultury

2018-12-10 5:28

Czy placówka bankowa musi kojarzyć się z okienkiem jak na poczcie i oczekiwaniem w kolejce? Co zrobić by klienci chcieli do oddziałów banków przychodzić i jaki będzie wygląd i rola placówek bankowych w perspektywie najbliższych kilku, kilkunastu lat? Na te i inne pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy maratonu projektowania usług Banku Pekao S.A.

Maraton projektowania usług (ang. Service Jam) to rywalizacja kilku interdyscyplinarnych zespołów nad koncepcją jak zmienić podejście do oferowania jakiejś usługi. Ten zorganizowany przez Pekao odbył się od piątku do niedzieli w Warszawie w polskiej siedzibie Google’a.

Wzięło w nim udział 30 osób wybranych przez ekspertów Banku Pekao w czasie kilkutygodniowej rekrutacji, reprezentujących różne profesje i grupy wiekowe. Pomysłów na wygląd i sposób funkcjonowania placówki bankowej za 5 czy 15 lat było mnóstwo, ale co do jednego uczestnicy byli zgodni: musi się ona zmienić.

Bar tlenowy, kącik do zabaw dla dzieci, hologramy witające klientów, kawiarnia, strefy dla osób w różnym wieku, biblioteka, centrum lokalnej kultury i społeczności to tylko niektóre z rzeczy jakie miałyby się znaleźć w nowej placówce bankowej według uczestników warsztatów Service Jam.

Celem tych zmian powinno być zachęcenie klientów do odwiedzania placówek bankowych, większej lojalności wobec banku i korzystania z jego oferty. Klient powinien przychodzić do banku nie jak petent do urzędu, ale jak do domu swojego przyjaciela, gdzie może porozmawiać, napić się kawy, a niejako przy okazji skorzystać z usługi.

Dla uczestników warsztaty były okazją na zdobycie nowych doświadczeń, a dla Banku Pekao inspiracją do wdrożenia najciekawszych pomysłów w oddziałach.

- Organizując takie wydarzenia chcemy pokazać jak bardzo nasz bank się zmienia, wychodzi poza schematy, wdraża koncepcje out of the box. Jesteśmy w procesie cyfrowej transformacji. W ramach Service Jam kilkadziesiąt zaangażowanych osób pracuje nad pomysłami na placówkę przyszłości. Nie motywują ich tylko nagrody, ale chęć współtworzenia jednego z największych banków w Polsce – mówił Bartosz Zborowski, dyrektor departamentu innowacji i płatności w Pekao.

- Dzięki wydarzeniom takim jak Service Jam realizujemy dwa cele: z jednej strony tworzymy nowe rozwiązania na potrzeby organizacji, a z drugiej budujemy kulturę innowacji. Tworzymy najbardziej innowacyjne rozwiązania, które chcemy wykorzystać w banku - dodawał Jan van der Saar, szef Laboratorium Innowacji Banku Pekao S.A.

Podzieleni na 6 zespołów uczestnicy warsztatów mieli w ciągu 3 dni od piątku do niedzieli opracować swoją wizję bankowej placówki, z której chcieliby korzystać w niedalekiej przyszłości. Wsparcia w pracach udzielali im pracownicy banku, którzy na co dzień mają styczność z klientami, znają wyzwania bankowej sieci, jak i eksperci odpowiedzialni za całą strategię organizacji oraz szkoleniowcy z firm zewnętrznych.

Zdaniem uczestników w nowoczesnej placówce Banku Pekao powinna znaleźć się strefa dla osób starszych, strefa co-workingowa dla młodych, zabieganych przedsiębiorców, powinna być ona zbudowana z ekologicznych materiałów i elementów wystroju wnętrz.

Uczestnicy próbowali dopasować te idee także do potrzeb biznesowych banku. Profilowali poszczególne części placówki przyszłości pod specyficzne grupy klientów i zadania jakie wobec nich powinna spełniać bankowa sieć. - Myślę, że w najbliższej przyszłości placówki bankowe będą miały coraz bardziej funkcję doradczą i będą miały za zadanie sprzedaż bardziej zaawansowanych produktów i usług finansowych. Będą miejscem wciąż potrzebnej, bezpośredniej interakcji klienta z bankiem – komentował Wojciech Krywult dyrektor biura partnerstw strategicznych i rozwoju nowego biznesu w Banku Pekao

Finałowym etapem Service Jam było tworzenie wizualizacji przestrzennych przyszłej placówki. Uczestnicy prezentowali moduły, strefy, które uwzględniały potrzeby i rozwiązania dla poszczególnych grup klientów, z przyjazną aranżacją wnętrz (światłem, zielenią, sztuką lokalnych twórców), sposobami interakcji z klientem. W efekcie powstawały makiety oddziałów.

Na koniec poszczególne zespoły przedstawiały efekty swojej trzydniowej pracy podczas prezentacji finałowych. Spośród sześciu interdyscyplinarnych zespołów zwyciężył ten, który w ocenie jury, zaproponował najwięcej pomysłów mających szansę na wdrożenie w biznesie.

- To było inspirujące doświadczenie, z którego dało się wynieść mnóstwo pomysłów na nową placówkę bankową. To dowód, że tego rodzaju warsztaty mają duży sens i przynoszą obopólne korzyści dla uczestników i organizatorów. To na pewno nie ostatnie takie wydarzenie z inicjatywy Banku Pekao – podsumował Bartosz Zborowski.

materiał informacyjny

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze