Maraton projektowania usług (ang. Service Jam) to rywalizacja kilku interdyscyplinarnych zespołów nad koncepcją jak zmienić podejście do oferowania jakiejś usługi. Ten zorganizowany przez Pekao odbył się od piątku do niedzieli w Warszawie w polskiej siedzibie Google’a.
Wzięło w nim udział 30 osób wybranych przez ekspertów Banku Pekao w czasie kilkutygodniowej rekrutacji, reprezentujących różne profesje i grupy wiekowe. Pomysłów na wygląd i sposób funkcjonowania placówki bankowej za 5 czy 15 lat było mnóstwo, ale co do jednego uczestnicy byli zgodni: musi się ona zmienić.
Bar tlenowy, kącik do zabaw dla dzieci, hologramy witające klientów, kawiarnia, strefy dla osób w różnym wieku, biblioteka, centrum lokalnej kultury i społeczności to tylko niektóre z rzeczy jakie miałyby się znaleźć w nowej placówce bankowej według uczestników warsztatów Service Jam.
Celem tych zmian powinno być zachęcenie klientów do odwiedzania placówek bankowych, większej lojalności wobec banku i korzystania z jego oferty. Klient powinien przychodzić do banku nie jak petent do urzędu, ale jak do domu swojego przyjaciela, gdzie może porozmawiać, napić się kawy, a niejako przy okazji skorzystać z usługi.
Dla uczestników warsztaty były okazją na zdobycie nowych doświadczeń, a dla Banku Pekao inspiracją do wdrożenia najciekawszych pomysłów w oddziałach.
- Organizując takie wydarzenia chcemy pokazać jak bardzo nasz bank się zmienia, wychodzi poza schematy, wdraża koncepcje out of the box. Jesteśmy w procesie cyfrowej transformacji. W ramach Service Jam kilkadziesiąt zaangażowanych osób pracuje nad pomysłami na placówkę przyszłości. Nie motywują ich tylko nagrody, ale chęć współtworzenia jednego z największych banków w Polsce – mówił Bartosz Zborowski, dyrektor departamentu innowacji i płatności w Pekao.
- Dzięki wydarzeniom takim jak Service Jam realizujemy dwa cele: z jednej strony tworzymy nowe rozwiązania na potrzeby organizacji, a z drugiej budujemy kulturę innowacji. Tworzymy najbardziej innowacyjne rozwiązania, które chcemy wykorzystać w banku - dodawał Jan van der Saar, szef Laboratorium Innowacji Banku Pekao S.A.
Podzieleni na 6 zespołów uczestnicy warsztatów mieli w ciągu 3 dni od piątku do niedzieli opracować swoją wizję bankowej placówki, z której chcieliby korzystać w niedalekiej przyszłości. Wsparcia w pracach udzielali im pracownicy banku, którzy na co dzień mają styczność z klientami, znają wyzwania bankowej sieci, jak i eksperci odpowiedzialni za całą strategię organizacji oraz szkoleniowcy z firm zewnętrznych.
Zdaniem uczestników w nowoczesnej placówce Banku Pekao powinna znaleźć się strefa dla osób starszych, strefa co-workingowa dla młodych, zabieganych przedsiębiorców, powinna być ona zbudowana z ekologicznych materiałów i elementów wystroju wnętrz.
Uczestnicy próbowali dopasować te idee także do potrzeb biznesowych banku. Profilowali poszczególne części placówki przyszłości pod specyficzne grupy klientów i zadania jakie wobec nich powinna spełniać bankowa sieć. - Myślę, że w najbliższej przyszłości placówki bankowe będą miały coraz bardziej funkcję doradczą i będą miały za zadanie sprzedaż bardziej zaawansowanych produktów i usług finansowych. Będą miejscem wciąż potrzebnej, bezpośredniej interakcji klienta z bankiem – komentował Wojciech Krywult dyrektor biura partnerstw strategicznych i rozwoju nowego biznesu w Banku Pekao
Finałowym etapem Service Jam było tworzenie wizualizacji przestrzennych przyszłej placówki. Uczestnicy prezentowali moduły, strefy, które uwzględniały potrzeby i rozwiązania dla poszczególnych grup klientów, z przyjazną aranżacją wnętrz (światłem, zielenią, sztuką lokalnych twórców), sposobami interakcji z klientem. W efekcie powstawały makiety oddziałów.
Na koniec poszczególne zespoły przedstawiały efekty swojej trzydniowej pracy podczas prezentacji finałowych. Spośród sześciu interdyscyplinarnych zespołów zwyciężył ten, który w ocenie jury, zaproponował najwięcej pomysłów mających szansę na wdrożenie w biznesie.
- To było inspirujące doświadczenie, z którego dało się wynieść mnóstwo pomysłów na nową placówkę bankową. To dowód, że tego rodzaju warsztaty mają duży sens i przynoszą obopólne korzyści dla uczestników i organizatorów. To na pewno nie ostatnie takie wydarzenie z inicjatywy Banku Pekao – podsumował Bartosz Zborowski.
materiał informacyjny