Widać już pierwsze efekty postępowań, które pod koniec kwietnia wszczął prezes UOKiK Tomasz Chróstny, i które mają na celu sprawdzenie, czy największe podmioty na rynku rolno-spożywczym nie wykorzystują przewagi kontraktowej przez odwlekanie zapłaty dostawcom lub wprowadzanie niekorzystnych warunków handlowych.
Zaległości prawie na miliard
UOKiK zaczął analizy od danych o płatnościach 96 największych podmiotów w branży spożywczej i handlowej. Aż 70 przedsiębiorców zalegała z płatnościami wobec rolników i dostawców na łączną kwotę zaległości prawie miliard złotych. Największymi dłużnikami okazały się sieci handlowe. Po interwencji Prezesa UOKiK 20 firm natychmiast uregulowało opóźnienia w całości, a 37 kolejnych spłaciło zaległości w części. Łącznie przedsiębiorcy zapłacili ponad 15 tys. faktur na kwotę ok. 400 mln zł.
Skuteczna interwencja
Po interwencji Prezesa UOKiK 20 firm natychmiast uregulowało opóźnienia w całości, a 37 kolejnych spłaciło zaległości w części. Łącznie przedsiębiorcy zapłacili ponad 15 tys. faktur na kwotę ok. 400 mln zł.
- Po naszej interwencji w ręce rolników i dostawców trafiło ok. 400 milionów złotych zaległych płatności za ich produkty. To pokazuje, że interwencja urzędu na rynku rolno-spożywczym była potrzebna. Przekonujemy obecnie pozostałych przedsiębiorców do natychmiastowej spłaty zaległości płatniczych tak, aby uniknęli dotkliwych konsekwencji postępowania właściwego z zakresu nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej – powiedział Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jednocześnie chcemy sprostować, że cytowany fragment wypowiedzi prezesa UOKiK w tekście o nieuzasadnionym wzroście cen drobiu i pieczywa pochodził z marca 2020 roku i odnosił się do danych i sytuacji z początku pandemii.