Poczta Polska kończy 460 lat. Perspektywy rozwoju

2018-11-13 0:00

Mimo ery mediów elektronicznych listy papierowe nie odeszły w zapomnienie. Swoją szansę branża pocztowa upatruje jednak w technologiach cyfrowych, obsłudze trans granicznego handlu i logistyce. Zagadnienie to było przedmiotem dyskusji na Międzynarodowej Jubileuszowej Konferencji Pocztowej zorganizowanej w Krakowie. Podczas niej, w mieście, w którym w 1558 r. Zygmunt August utworzył Pocztę Królewską udowodniono, że poczta w XXI w. jest spółką nowoczesną, skutecznie odnajdującą się na ewoluującym rynku świadczonych usług.

Niemal półtysiącletnią historię Poczty Polskiej uznano za wyśmienite tło do podsumowania dotychczasowych dokonań, ale przede wszystkim za okazję do debaty o przyszłości. W Konferencji obok przedstawicieli Poczty Polskiej oraz jej spółek zależnych udział wzięli reprezentanci nie tylko europejskich, ale też światowych poczt, m.in. z Węgier, Chin, Hiszpanii, Holandii, Ukrainy, Szwajcarii, Gruzji, międzynarodowi eksperci oraz przedstawiciele świata biznesu. Konferencja poświęcona była współpracy transgranicznej operatorów pocztowych, ocenie aktualnych warunków rynkowych oraz kierunkom zachodzących zmian. W imieniu Światowego Związku Pocztowego (Universal Postal Union) głos zabrał zastępca dyrektora generalnego Pascal Clivaz, natomiast z ramienia PostEurop, będącego stowarzyszeniem europejskich publicznych operatorów pocztowych, wystąpił sekretarz generalny Botond Szebeny. Otwierając Konferencję podkreślili znaczącą pozycję Poczty Polskiej wśród europejskich operatorów życząc kolejnych sukcesów na wciąż zmieniającym się rynku.

POCZTA ZAWSZE BYŁA WYZNACZNIKIEM NOWOCZESNOŚCI

Nieprzypadkowo tematem otwierającym rocznicową Konferencję była cyfryzacja. Ten obszar już dziś nie jest obcy narodowemu operatorowi, o czym świadczą usługi rozwijane od 2012 roku w ramach platformy Envelo. – Cyfryzacja jest potrzebna z dwóch powodów. Po pierwsze, wspiera gospodarkę, przyspieszając niektóre procesy w przedsiębiorstwach. Natomiast wszystkim obywatelom po prostu ułatwia życie, bowiem dzięki możliwości zdalnego załatwiania spraw urzędowych zyskuje się ogrom czasu. Poczta jest zaangażowana w proces cyfryzacji. Już dzisiaj świadczymy komercyjne usługi tego typu dla firm. Polegają one na konwersji ich korespondencji w pliki cyfrowe i odwrotnie – powiedział Przemysław Sypniewski, prezes zarządu Poczty Polskiej S.A.

GWARANCJA BEZPIECZEŃSTWA INFORMACJI – TYLKO NA POCZCIE

Przewaga tradycyjnej poczty nad korespondencją elektroniczną, czy social mediami, polega na bezpieczeństwie informacji powierzonych operatorowi. – Nie przypominam sobie wycieku danych z Poczty Polskiej – zaznaczył Sypniewski. To sprawia, że Poczta nie tylko pozostanie niezastąpionym narzędziem służącym do komunikowania się, zwłaszcza w sprawach biznesowych, lecz także może stanowić niezawodne, cyfrowe ogniwo, łączące obywatela z administracją państwową. Mateusz ALBIN – Od dawna obserwujemy to, co dzieje się za granicą. Najczęściej państwa, decydując się na modyfikację sposobu wymiany informacji, współpracowały z operatorami narodowymi. W Polsce przez wiele lat w procesie cyfryzacji nie uwzględniano potencjału Poczty. Śledząc zmiany dokonujące się na Zachodzie, sami stworzyliśmy platformę do podobnych działań. Państwo zaczęło już przygotowywać całą administrację do analogicznych zmian i wierzę, że skorzysta z rozwiązań wypracowanych przez Pocztę Polską – dodał Sypniewski. Przedstawiciele Spółki podkreślili jednak, że doręczanie listów w tradycyjnej formie na pewno nie zniknie z jej oferty.

ZAKUPY Z INTERNETU CORAZ CZĘŚCIEJ DOSTARCZA POCZTA

Obszarem, z którym Poczta wiąże nadzieje na rozwój jest e-commerce, czyli zakupy w Internecie. – W strategii Poczty Polskiej e-commerce zajmuje ważne miejsce. Chociaż liczba przesyłek listowych jest wciąż imponująca i osiąga około półtora miliarda rocznie, to wysyła się ich coraz mniej. Zupełnie inaczej jest jednak z nadawaniem przesyłek z towarem – wyjaśnił Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej S.A. Znajduje to odzwierciedlenie w rekordowym wzroście sprzedaży usług kurierskich, odnotowanym przez Pocztę Polską tuż przed jej jubileuszem. Wciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2018 r. liczba takich przesyłek wysyłanych przez klientów biznesowych wzrosła o 19 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. W tym samym czasie o 23 proc. zwiększyła się także liczba paczek nadawanych przez klientów indywidualnych. Oprócz obsługi krajowego rynku e-commerce, Poczta Polska nadzieje wiąże z zaangażowaniem w Nowy Jedwabny Szlak. Współpraca Poczty Polskiej z Pocztą Chińską ułatwia dostarczanie polskich produktów, wśród nich przetworów mlecznych, na rynek chiński – zauważył Wiesław Włodek, wiceprezes Poczty Polskiej S.A.

USŁUGI FINANSOWE DLA KAŻDEGO

Poczta Polska wykorzystuje sieć 7,5 tysiąca swoich placówek, aby dotrzeć z ofertą usług finansowych nawet do najdalszych zakątków kraju. Osoby z terenów pozostających poza sferą zainteresowania innych firm zyskują możliwość korzystania z nowoczesnej bankowości i ubezpieczeń oferowanych przez Bank Pocztowy i Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych. Usługi finansowe Poczty Polskiej są skutecznymi narzędziami w walce z wykluczeniem społecznym, co różni firmę od innych graczy dostarczających produkty ubezpieczeniowe i bankowe tylko zamożnym klientom. 460 lat istnienia Poczty Polskiej robi wrażenie. Na przestrzeni dziejów przedsiębiorstwo skutecznie odpierało pojawiające się zagrożenia. Również współcześnie z powodzeniem rywalizuje z konkurencją, śmiało sięgając po nowoczesne technologie, by wciąż udoskonalać ofertę i podnosić standardy obsługi. – Nie sposób mówić o świecie bez poczty. Już od czasów Sumerów, tam, gdzie powstawały nowoczesne państwa, niezbędne były nowoczesne poczty – podsumował Sypniewski.

Najważniejsze punkty konferencji

Międzynarodowa Jubileuszowa Konferencja Pocztowa z okazji 460-lecia Poczty Polskiej odbyła się 29 października br. w krakowskim Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Rocznica polskiego operatora byłaokazją do poruszenia ważnych dla branży kwestii, takich jak współpraca transgraniczna z europejskimi i światowymi firmami pocztowymi. Wśród podjętych tematów znalazły się:

  • Operatorzy pocztowi jako jeden z filarów cyfryzacji (Prowadził: Ivo Dolezal, partner PwC)
  • Rozwój e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej (Prowadził Grzegorz Urban, PwC)
  • Usługi transgraniczne (Prowadził: Darren Chong, PwC)
  • Usługi finansowe jako nowe możliwości w zakresie usług pocztowych (Prowadził Roman Młodkowski, New Story)

Materiał powstał we współpracy z Pocztą Polską S.A.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze