Jak ustaliliśmy Spółka Plastwil De Bonte wybudowała na wynajmowanej nieruchomości w Łodzi elementy infrastruktury, takie jak miejsce do przechowywania piasku, kruszywa i węzła betoniarskiego, bez wymaganych zezwoleń. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Łodzi w listopadzie 2019 roku po dokonaniu oględzin stwierdził m.in., że „samowolnie wybudowano węzeł betoniarski na potrzeby produkcji prefabrykatów betonowych w zakładzie produkcyjnym Plastwil de Bonte”. W maju 2021 roku PINB ustalił dla spółki opłatę legalizacyjną w wysokości 125 tys. zł, a dopiero w sierpniu zatwierdził projekt budowlany i nałożył obowiązek uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu.
Magdalena Pląskowska adwokat i pełnomocnik Plastwil de Bonte potwierdziła, że rzeczywiście doszło do samowoli budowlanej w zakresie budowy kilku elementów infrastruktury zewnętrznej, nie dotyczących żadnego z wynajętych budynków, ale dodała, że spółka w sierpniu bieżącego roku uzyskała już decyzję legalizacyjną, a wcześniej uiściła opłatę legalizacyjną. Jak wyjaśniła, spółka dokłada należytej staranności do procesu produkcji podkładów strunobetonowych, a produkty tej firmy są najwyższej jakości.
Żadne procesy zewnętrzne, w tym postępowania administracyjne nie mają wpływu na jakość produktów. Podkłady podlegają kontroli wynikającej z przepisów prawa, w tym także w toku ich eksploatacji. Dywagacje na temat potencjalnych zagrożeń bezpieczeństwa rynku kolejowego, wydają się bezcelowe - mówi Pląskowska w rozmowie z nami. Podkreśliła, że Spółka uzyskała certyfikaty WE od niemieckiej jednostki notyfikowanej, która kilkukrotnie weryfikowała wszystkie procesy produkcyjne, przy okazji kolejnych audytów. Nadto była audytowana przez inne jednostki, uprawnione do kontroli produktów kolejowych.
Z naszych informacji wynika, że w ubiegłym roku spółka dostarczyła różnym wykonawcom kilkadziesiąt tysięcy takich podkładów. Jednym z klientów spółki z Łodzi jest PKP PLK.
Mirosław Siemieniec rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe, potwierdza, że PKP PLK zawarły jedną umowę ze spółką Plastwil De Bonte (siepień 2021 r.) I mówi: „W 2019 r. Plastwil De Bonte Sp. z o.o. w ramach obowiązującej w spółce procedury złożyła wniosek o dopuszczenie do dostosowania podkładów kolejowych PS-94”.
Czytaj również: Zmiana czasu, a kursowanie pociągów. Co się zmieni?
Zapytany przez nas, czy PKP PLK miały świadomość, że podkłady produkowane są w obiekcie będącym samowolą budowlaną odpowiada: „Wybór wykonawców odbywa się na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych lub wewnętrznych regulaminów udzielania zamówień obowiązujących w spółce. Zasady udziału w postępowaniu, kryteria oceny ofert w procedurze przetargowej oraz wyboru wykonawcy zawsze są dostępne i jednakowe dla wszystkich zainteresowanych. Zapewnił także, że nadzór nad prawidłową realizacją robót budowlanych sprawują uprawnieni branżowi inspektorzy nadzoru budowlanego wspierani przez geodetów i laborantów.
Mirosław Siemieniec dodał, że producent dołączył wszystkie niezbędne dokumenty, a analiza przekazanego materiału nie wykazała jakichkolwiek niezgodności z obowiązującymi przepisami oraz procedurami .To było podstawą do dopuszczenia produktu.