
Spis treści
- Łączone klasy i szkoły filialne – rewolucja w strukturze szkół podstawowych
- Wielofunkcyjne budynki szkolne – żłobki i kluby seniora pod jednym dachem
- Zmiany w finansowaniu oświaty – większa kontrola i dotacje za efekty
- Co z nadgodzinami nauczycieli? MEN szuka rozwiązania
Z tego artykułu dowiesz się, że:
- MEN planuje wprowadzić liczne zmiany w funkcjonowaniu szkół podstawowych
- Samorządy zyskają większą swobodę w tworzeniu struktur szkół
- Budynki szkolne będą mogły pełnić funkcje opiekuńcze dla seniorów i żłobków
- Zmienią się zasady finansowania przedszkoli niepublicznych i szkół dla dorosłych
- MEN pracuje nad rozwiązaniem problemu nadgodzin nauczycieli
Łączone klasy i szkoły filialne – rewolucja w strukturze szkół podstawowych
Kryzys demograficzny dotyka coraz więcej gmin w Polsce, co zmusza samorządy do szukania oszczędności w systemie oświaty. Jednym z rozwiązań, które proponuje Ministerstwo Edukacji Narodowej, jest uproszczenie procedury tworzenia szkoły filialnej na bazie szkoły ośmioklasowej. Zmiana ta ma na celu uelastycznienie funkcjonowania szkół podstawowych w gminach dotkniętych spadkiem liczby uczniów.
Zaproponowane w projekcie ustawy rozwiązania pozwolą na dostosowanie edukacji na poziomie szkół podstawowych do zmian demograficznych, które są niestety bardzo niepokojące. W konsekwencji pozwolą one samorządom właściwie dysponować środkami budżetowymi, czyli bardziej racjonalnie i oszczędnie
– powiedział wiceminister edukacji Henryk Kiepura.
Kolejnym krokiem w kierunku optymalizacji kosztów ma być wprowadzenie szkoły podstawowej z klasami od 4 do 8, która będzie podporządkowana przynajmniej jednej filii. Dodatkowo, zniesione zostanie ograniczenie liczby filii, które mogą być podporządkowane szkole macierzystej. Uzupełnieniem tych zmian jest możliwość łączenia klas 1-3 w jedną, w sytuacji gdy w tych klasach jest w sumie mniej niż 12 uczniów.
Wielofunkcyjne budynki szkolne – żłobki i kluby seniora pod jednym dachem
Kolejnym elementem rewolucji w polskich szkołach jest planowane rozszerzenie funkcji, jakie mogą pełnić budynki oświatowe. Zgodnie z nowymi przepisami, w budynkach szkolnych, przedszkolnych i placówkach edukacyjnych będzie można realizować inne zadania jednostek samorządu terytorialnego, niezwiązane bezpośrednio z kształceniem dzieci.
Oznacza to, że w budynkach szkolnych będą mogły funkcjonować żłobki, kluby seniora, a także inne placówki opiekuńcze. Takie rozwiązanie ma na celu lepsze wykorzystanie infrastruktury szkolnej i zwiększenie dostępności usług społecznych dla lokalnych społeczności. Samorządy zyskają również możliwość tworzenia szkół składających się z więcej niż jednej szkoły podstawowej, co pozwoli na dalszą optymalizację kosztów.
Beata Pawłowska z Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym MEN wyjaśniła: "Nowe rozwiązania pozwalają połączyć kilka szkół podstawowych w jeden zespół, co oczywiście niesie korzyści również dla budżetu gminy. Można będzie także połączyć szkoły artystyczne tego samego typu w jeden zespół."
Polecany artykuł:
Zmiany w finansowaniu oświaty – większa kontrola i dotacje za efekty
Rewolucja w polskich szkołach dotknie również sferę finansowania oświaty, zwłaszcza w odniesieniu do szkół i przedszkoli niepublicznych oraz szkół dla dorosłych. Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje wprowadzić szereg zmian, które mają na celu zwiększenie kontroli nad wydatkowaniem środków publicznych i poprawę efektywności finansowania.
Jedną z kluczowych zmian jest wprowadzenie konieczności uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty w przypadku zamiaru założenia niepublicznego przedszkola. Dotychczas taki wymóg dotyczył jedynie szkół niepublicznych. Nowelizacja ustawy o finansowaniu zadań oświatowych ma również zmienić sposób dotowania przedszkoli niepublicznych.
"Chcemy zaproponować odejście od podstawowej kwoty dotacji, która jest oparta na przewidywanych wydatkach bieżących gminy w przeliczeniu na jednego statystycznego ucznia samorządowego przedszkola" – referowała Beata Pawłowska.
Zmiany dotkną również sposób finansowania szkół dla dorosłych. Zgodnie z nowymi przepisami, nie będzie już możliwości przyjęcia do szkoły policealnej osoby dorosłej, która nie posiada certyfikatu znajomości języka polskiego. Ponadto, dotacje dla szkół niepublicznych będą uzależnione od efektów kształcenia, czyli uzyskania świadectwa dojrzałości lub dyplomu zawodowego.
Co z nadgodzinami nauczycieli? MEN szuka rozwiązania
W kontekście planowanych zmian w systemie oświaty, wiceminister Henryk Kiepura wspomniał również o pracach nad przygotowaniem rozwiązań regulujących zasady rozliczania pracy nauczycieli w godzinach nadliczbowych. Jest to konsekwencja uchwały siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 26 lutego tego roku, która zmieniła dotychczasową linię orzecznictwa.
Jasnym więc staje się, że unormowanie w Karcie Nauczyciela zasad pracy w godzinach nadliczbowych i jej rozliczania stworzy korzystniejsze dla samorządów i dyrektorów szkół warunki organizacji i wynagradzania pracy nauczycieli. Tym samym uszczelni to wydatkowanie środków na ten cel
– stwierdził wiceminister.
Prace nad rozwiązaniem problemu nadgodzin nauczycieli mają na celu uszczelnienie wydatkowania środków publicznych i poprawę warunków pracy nauczycieli.
Najważniejsze informacje dla Ciebie:
- MEN planuje uproszczenie procedury tworzenia szkół filialnych i łączenia klas
- Budynki szkolne będą mogły pełnić funkcje opiekuńcze dla seniorów i żłobków
- Zmienią się zasady finansowania przedszkoli niepublicznych i szkół dla dorosłych
- MEN pracuje nad rozwiązaniem problemu nadgodzin nauczycieli
- Samorządy domagają się szybszego tempa wprowadzania zmian w oświacie