Praca zdalna – wady i zalety

i

Autor: materiały prasowe Praca zdalna – wady i zalety

Polacy chcą łączyć tradycyjną pracę biurową ze zdalną

2020-08-10 10:01

Pandemia wpłynęła na upowszechnienie się elastycznych form pracy, również w firmach, które nie miały w planach rezygnowania z obecności pracowników w biurze. Polacy polubili jednak pracę zdalną. Obecnie już 78% pracowników oczekuje, że przynajmniej 3 lub więcej dni w miesiącu będzie pracowało zdalnie - wynika z raportu Cushman & Wakefield i Antal: „Elastyczność specjalistów i menedżerów w dobie zmiany”.

Elastyczność miejsca i czasu pracy ważna
Przed pandemią co trzeci badany nie miał możliwości pracy zdalnej w swojej organizacji. Jednak 70% ankietowanych w mniejszym lub większym stopniu korzystało z tego rozwiązania. Badani mieli możliwość wykorzystania średnio 5 dni w miesiącu w ramach pracy zdalnej, jednak nie wykorzystywali ich w pełni. Obecnie prawie połowa ankietowanych sądzi, że wymiar pracy zdalnej w ich organizacjach zwiększy się w przyszłości, a jedynie 14% zdecydowanie wyklucza taką możliwość. Aż 78% badanych oczekuje przynajmniej 3 lub więcej dni w miesiącu pracy zdalnej (średnio 5 dni). Największe potrzeby zwiększenia wymiaru pracy zdalnej mają pracownicy kancelarii prawnych, energetyki oraz branży SSC/BPO (oczekują średnio 6 dni pracy zdalnej w miesiącu).

Model hybrydowy
- Decyzje dotyczące zwiększania liczby dni pracy zdalnej w dłuższej perspektywie będą zależeć przede wszystkim od wyników efektywności w poszczególnych organizacjach. Niemniej jednak, obecna sytuacja daje firmom ogromną szansę do wdrożenia innowacyjnych strategii wykorzystania przestrzeni w modelu hybrydowym łączącym pracę w tradycyjnym biurze, biurze elastycznym oraz przy wykorzystaniu pracy zdalnej. Nowa rzeczywistość, w którą wejdziemy wraz z zakończeniem pandemii, może sprawić, że ulegnie zmianie główny cel wykorzystania przestrzeni biurowej, jakim jest fizyczne miejsce pracy na rzecz miejsca, które dodatkowo będzie inspirować, pobudzać kreatywność i innowacyjność oraz będzie zachęcać do budowania mocniejszych więzi między współpracownikami i klientami – uważa Joanna Blumert, Associate, dział wynajmu powierzchni biurowych – reprezentacja najemcy, Cushman & Wakefield.
Praca zdalna sprawdza się
Pracy zdalnej sprzyja z pewnością zaufanie pracodawcy do pracowników, a prawie połowa badanych ocenia, że cieszy się takim zaufaniem. 30% ankietowanych w ogóle nie odczuwa kontroli ze strony przełożonych, a 45% wskazuje na wykorzystanie przez przełożonych w celu monitoringu regularnych tele- i wideo konferencji.
- Dominująca rola pracy zdalnej zarówno zwiększa poziom monitorowania działań i aktywności całych zespołów, jak również pomaga zwiększać zaufanie. Elastyczne podejście do czasu wykonywania obowiązków w systemie oceny wyników wręcz podnosi efektywność działań. Mniejsza kontrola i większa swoboda działań sprzyja zaangażowaniu. Takie rozwiązanie z pewnością jednak jest łatwiejsze do wdrożenia krótkoterminowo i wśród pracowników z większym stażem - ocenia Roman Zabłocki, Business Unit Director, Antal .

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze