Choć projekt nowej matrycy VAT był długo konsultowany, nie zniknęły z niego wszystkie kontrowersyjne zapisy. Jednym z najbardziej krytykowanych jest wprowadzenie różnych stawek podatkowych na napoje i soki owocowe. Sporny punkt został nawet zdjęty z porządku obrad Sejmu, tuż przed głosowaniem wniosków opozycji o jego odrzucenie w pierwszym czytaniu. Ale ku zaskoczeniu sadowników powrócił. Soki i nektary, zgodnie z ostatnią wersją projektu, mają być objęte 5 proc. stawką, a 23 proc. VAT-em - napoje z 20 proc. lub wyższym wkładem owocowym. To nie podoba się nie tylko polskim producentom, ale także naszym obywatelom.
ZOBACZ TAKŻE: Nowa matryca VAT. Co Polacy myślą o nowym podatku na napoje owocowe?
Polacy nie chcą podwyżek
Najnowsze badania „Stawki podatkowe w opinii Polaków” przygotowany przez ogólnopolski panel badawczy Ariadna na zlecenie „Super Expressu” pokazują, że aż 82 proc. Polaków negatywnie podchodzi do pomysłu podniesienia stawki podatku VAT na napoje owocowe z wysoką zawartością soku z polskich owoców. 54 proc. pomysł ten ocenia zdecydowanie negatywnie, a 28 proc. raczej negatywnie. Pozytywne zdanie na ten temat ma jedynie 7 proc. respondentów (5 proc. raczej pozytywnie; 2 proc. zdecydowanie pozytywnie), a 11 proc. twierdzi, że trudno powiedzieć.
Wysokie poparcie dla branży
Przedstawiciele branży zgodnie twierdzą, że podniesienie stawki VAT na napoje z wysoką zawartością soku z 5% do 23% odbije się negatywnie na polskich sadownikach, polskich firmach i konsumentach. Ankietowani także zostali zapytani o stosunek do apelu polskich sadowników i producentów opowiadających się za utrzymaniem 5 proc. stawki VAT na napoje owocowe na bazie soku z polskich owoców. Wyniki były bardzo zbliżone do oceny pomysłu rządu. Aż 83 proc. popiera głos branży (59 proc. zdecydowanie popiera; 24 proc. raczej popiera). 8 proc. respondentów nie zgadza się z apelem producentów (3 proc. zdecydowanie nie popiera; 5 proc. raczej nie popiera), a 9 proc. ankietowanych nie ma na ten temat zdania.
Polski patriotyzm gospodarczy
Jednym z kluczowych haseł rządu Mateusza Morawieckiego jest patriotyzm gospodarczy. Nasz sondaż potwierdza, że dla Polaków wspieranie polskich firm i produktów jest niezwykle istotne. Aż 66 proc. respondentów uznało, że to właśnie patriotyzm gospodarczy jest najważniejszy dla rozwoju gospodarczego naszego kraju. „Dobre płace dla pracowników administracji państwowej" wskazało 10 proc. ankietowanych, a „preferencje dla inwestorów zagranicznych” jedynie 6 proc.
Podniesienie VAT na napoje owocowe niestety uderzy w polskich sadowników i rodzimych producentów napojów.
Poglądy na temat podatków
Wprowadzenie nowej matrycy VAT miało teoretycznie uprościć ten niezwykle skomplikowany podatek. Celem zmian miało być także odejście od PKWiU 2008 przy klasyfikacji towarów na rzecz Nomenklatury Scalonej. To teoria, bo praktyka jest taka, że rząd chce zamiast jednej niskiej 5-procentowej stawki obowiązującej obecnie na soki i napoje owocowe wprowadzić dwie.
Aż 56 proc. badanych zgodnie twierdzi, że prawo podatkowe powinno być proste w interpretacji. Wiele sondaży pokazywało wcześniej, że Polacy wolą obniżkę VAT bardziej od obniżki PIT. Podobnie jest i w tym przypadku, ponieważ 53 proc. badanych przez Ariadnę uważa, że trzeba obniżyć stawki podatku VAT w Polsce.
System podatkowy - trudny czy prosty?
Innym pytaniem, które znalazło się w ankiecie panelu badawczego była kwestia systemu kształtowania wysokości podatku VAT od towarów i usług w Polsce. 66 proc. badanych wskazało, że trzeba zmienić system, bo aktualnie jest mało zrozumiały i trudny w stosowaniu. Jedynie 9 proc. ankietowanych uważa, że system da się zrozumieć i stosować, i nie trzeba go zmieniać. 25 proc. nie ma na ten temat zdania.
Nota metodologiczna:
Badanie na panelu Ariadna. Próba ogólnopolska licząca N=1050 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Struktura próby dobrana wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI. Termin realizacji: 28 czerwca – 1 lipca 2019 roku.