Polski przewoźnik podbije rynek międzynarodowy. Wywiad z Czesławem Warsewiczem, prezesem PKP Cargo

2019-02-09 0:00

Panie Prezesie, jaka jest obecnie pozycja PKP Cargo?

Na tę chwilę PKP Cargo kontroluje ok. 50 proc. przewozów krajowych. Trzeba zwrócić wyraźnie uwagę na to jak skutecznie w ostatnich latach odbudowaliśmy nasz potencjał finansowy Jeszcze kilka lat temu spółka generowała straty rzędu 300 mln zł. Po trzech kwartałach 2018 r. osiągnęliśmy znakomity wynik netto na poziomie 194 mln zł.

Jakie  są plany rozwoju  PKP CARGO na najbliższe lata?

Kolejnym etapem naszego rozwoju jest z pewnością ekspansja międzynarodowa. Stajemy się liczącym  graczem globalnym w przewozach towarów, przechodzimy od przewoźnika kolejowego do operatora intermodalnego.

Jesienią ubiegłego roku  przyjęliśmy strategię rozwoju, która przewiduje trzy główne filary rozwoju: Pierwszy to zwiększenie rentowności, drugi to zwiększenie udziału w rynku i trzeci ekspansja.

To właśnie ekspansja jest jednym z głównych elementów naszego działania, na który kładziemy bardzo duży nacisk i skupiamy się na dwóch obszarach: rozwoju organicznym oraz przejęciach i akwizycji.

Dlaczego to tak istotny kierunek? Ponieważ chcemy być liderem w obszarze Trójmorza. Naszą ofertę konstruujemy jako Grupa PKP CARGO , gdyż kładziemy nacisk na zarządzanie w ramach Grupy, a nie na jednostkowy podmiot. Grupa ma zajmować wiodącą pozycję. Drugim celem to bycie liderem w obszarze przewozów na szlaku europejskim – korytarzu między wschodem i zachodem, na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Jakie kroki poczyniło PKP CARGO w tym kierunku ?

Przede wszystkim przygotowaliśmy odpowiednie zasoby. Realizacja strategii rozwoju organicznego nastąpiła już w Krynicy, gdzie w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka podpisaliśmy porozumienie z kolejami włoskimi i litewskim o strategicznej współpracy w tym obszarze. Przewoźników zagranicznych nie traktujemy jako rywali, ale partnerów. Wspólnie mamy na celu przejęcie jak największego potoku towarów, a to oznacza przygotowanie wspólnej i dobrej dla klienta oferty przewozowej i ciągłe podnoszenie naszej konkurencyjności. Ta oferta ma już swój wymiar praktyczny, powstały grupy robocze które przygotowały już oferty dla klientów.

Kolejnym elementem było podpisanie we wrześniu porozumienia z kolejami Grupy Wyszehradzkiej o współpracy strategicznej. Powołany został też pełnomocnik ds. rozwoju rynków wschodnich, myślimy tutaj głównie o rynku chińskim, gdzie możemy zwiększyć przewozy.

W naszej strategii nie zamykamy się tylko na przewozy kolejowe, chcemy przejść z przewoźnika kolejowego do roli operatora logistycznego . Ta strategia ściśle określa rolę PKP Cargo w systemie transportowym. Nasza oferta ma być kompleksowa, w obszarze pełnej usługi „door to door”, „od drzwi do drzwi” , czyli chcemy świadczyć także obsługę klientów na pierwszej i ostatniej mili. Tym samym będziemy integrować przewóz morski, kolejowy, drogowy i lotniczy. To jest zapisane w naszej strategii.

Materiał Partnerski

 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze