Polski rząd płaci miliony Facebookowi

i

Autor: Paweł Dąbrowski/Super Express, Shutterstock Polski rząd płaci miliony Facebookowi

Facebook

Polski rząd płaci miliony Zuckerbergowi! Wszystko z kieszeni podatnika

2023-03-05 13:41

Jak podał "Dziennik Gazeta Prawna" ministerstwa i Kancelaria Premiera wydały na reklamę na Facebooku 5,4 mln zł. Najwięcej pieniędzy z instytucji państwowych przeznaczyła kancelaria szefa rządu, a wśród polityków prym wiedzie Mateusz Morawiecki i Zbigniew Ziobro. Wszystkie kwoty są jawne, gdyż firma Meta Marka Zuckerberga podaje transparentne dane na temat reklam politycznych i społecznych.

Polscy politycy finansują z budżetu reklamy na Facebooku. Atakują w nich przeciwników politycznych

Jak podaje DGP powołując się na oficjalne dane Mety Marka Zuckerberga, tylko od 1 marca na Facebooku i Instagramie dla strony Mateusza Morawieckiego wykupiono ponad 100 reklam, w których znalazły się m.in. podziękowania dla żołnierzy wyklętych, czy zaproszenie do odsłuchania podcastu szefa rządu. Od 2019 roku na stronę premiera wydano 414,8 tys. zł. Drugi na liście jest Zbigniew Ziobro, który na promocję wydał 72,5 tys. zł. Minister sprawiedliwości promował m.in. post o dziadku ministra, który był katowany przez UB, a także personalne ataki na przeciwników politycznych, w tym Radosława Sikorskiego, czy Tomasza Grodzkiego.

Trzeci na liście jest minister Andrzej Adamczyk z ministerstwa infrastruktury z kwotą 19,2 tys. zł. Reklamy wykupywali także minister spraw zagranicznych Zbigniew Rau (16,5 tys. zł), minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek (4,5 tys. zł), minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński (4 tys. zł), minister sportu i turystyki Kamil Bortniczuk (2,9 tys. zł), minister rolnictwa Henryk Kowalczyk (2,3 tys. zł), minister funduszy i polity regionalnej Grzegorz Puda (2,2 tys. zł), czy Jacek Sasin (1,4 tys. zł). 

Wydatki państwowych instytucji na reklamy na Facebooku

W przypadku państwowych instytucji najwięcej wydała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, od kwietnia 2019 roku do końca lutego 2023 roku wydano aż 3,7 mln. Promowane były informacje o programach rządowych, ale również życzenia świąteczne Mateusza Morawieckiego.

Sporo na reklamy wydało również Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, wykupując w tej kadencji ok. 390 reklam za 486,5 tys. zł. Promowane były posty z informacjami o programach socjalnych w postaci Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego, czy emerytury bez podatku, ale również o spotkaniach minister Marleny Maląg. Z kolei Ministerstwo Zdrowia wydało 192,7 tys. zł na promowanie na Facebooku postów dotyczących pandemii COVID-19 i szczepień.

159,7 tys. zł wydało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, 89,2 tys. zł Ministerstwo Cyfryzacji, 73,1 tys. zł Ministerstwo Rozwoju i Technologii, 51,3 tys. zł Ministerstwo Finansów, 39,3 tys. zł Ministerstwo Sprawiedliwości i 29,4 tys. zł Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Pieniądze to nie wszystko Paweł Szrot
Sonda
Czy politycy powinni finansować z publicznych pieniędzy reklamy na Facebooku?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze