Pandemia ma ogromny wpływ na gospodarkę, także na rynek odzieżowy. Niemal całe życie przeniosło się w domowe pielesze, więc wieczorowe sukienki, garsonki, wykrochmalone koszule czy garnitury przestały być na na co dzień potrzebne. Zdecydowanie stawiamy na wygodę. W okresie pełzającego czy totalnego lockdownu nie wolno się jednak zaniedbać i siedzieć w fotelu w wyciągniętym starym dresie. Na ten czas warto kupić dobrej jakości, oryginalne, estetyczne, ale przede wszystkim wygodne ubrania z dresówki. Można je znaleźć w wyspecjalizowanych w takim asortymencie sklepach. Jak samemu taki biznes otworzyć i sprawić, by inni podczas konieczności spędzania ogromnej ilości czasu w domu mogli czuć się komfortowo?
Pierwsze projekty
Na ubrania trzeba mieć pomysł. Na starcie należy zrobić szkice, projekty przykładowych wzorów i modeli. Następnie pokazać je krawcowej i zlecić uszycie kilku rzeczy na próbę, by móc zobaczyć, czy przyciągają one uwagę innych. Rzecz jasna, w obecnej sytuacji raczej nie zaprezentujemy takiej odzieży w pracy czy na spotkaniu towarzyskim. Ale i na to są sposoby. Najlepiej robić sobie zdjęcia w takich ciuchach i prezentować je w serwisach społecznościowych. Jeśli spotkają się z zainteresowaniem innych, mamy zielone światło na produkcję ich na większą skalę.
Pracownia i profesjonaliści
W tym biznesie podstawą jest fachowa pracownia, w której są stanowiska konstruktora odzieży, krojczego, krawca. Oczywiście na starcie trudno stworzyć swoją szwalnię, w której staną nowoczesne maszyny, a przy nich zespół fachowców. Można wtedy korzystać ze wsparcia istniejących już na rynku szwalni czy pracowni krawieckich. Jest jednak haczyk. Zanim powierzysz komuś do realizacji swój autorski projekt, upewnij się, czy jest to firma godna zaufania i zabezpiecz się klauzulą w umowie dotyczącą praw autorskich do projektu. Jak znaleźć dobrego podwykonawcę? W pierwszej kolejności popytaj znajomych i poszukaj ofert w internecie. Trzeba liczyć się z tym, że dobra pracownia może być oddalona od twojego miejsca zamieszkania nawet kilkaset kilometrów. Kolejny krok to wybranie się na miejsce, zobaczenie szwalni i jej wyrobów na własne oczy. Tam należy zwrócić uwagę na dokładne wykończenie i równy krój. Jeśli wszystko jest w porządku, przychodzi czas na podpisanie pierwszej umowy. Na start warto zamówić niewiele rzeczy i samemu dostarczyć prototypy lub graficzne projekty, by nie było żadnych nieporozumień co do wykonania konkretnego zlecenia.
W poszukiwaniu materiałów
Oczywiście zanim szwalnia ruszy pełną parą, trzeba wybrać materiały. To nie jest proste zadanie. Właściciele firm odzieżowych szukają producentów materiałów na rynku hurtowym zarówno w Polsce, jak i poza granicami. Niektórzy kuszą się o tworzenie odpowiednich barw na własną rękę. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest po prostu poszukanie firm, które będą nas zaopatrywać w dobrej jakości produkty.
Znaki szczególne
Wchodząc na rynek mody, trzeba zadbać o wizerunek firmy i być rozpoznawalnym. Nie chodzi tu wyłącznie o ciekawą nazwę czy designerskie logo. Produkty muszą mieć swój konkretny styl i kolorystykę. Najważniejsze, by nie zmieniać stylu co sezon. Sukcesem marki jest rozpoznawalność. Chodzi o to, by ktoś, kto zobaczy produkt, od razu skojarzył go właśnie z twoją firmą.
Działania w sieci
Niezbędna jest strona internetowa wraz z wirtualnym sklepem, a także konta social media. Warto zainwestować w pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google, by w taki sposób pozyskiwać klientów, którzy szukają plakatów w sieci z poziomu wyszukiwarki internetowej. Przygotowanie sklepu internetowego najlepiej zlecić agencji interaktywnej. Takie firmy oferują kompleksowe usługi związane z biznesem w sieci (strona internetowa, sklep internetowy, obsługa mediów społecznościowych itp.).
Niezbędne formalności
Zanim wystartujesz z firmą, musisz ją zarejestrować w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przypominamy, że rejestracja jest bezpłatna. Można to zrobić za pomocą Internetu (www.ceidg.gov.pl), tym samym zgłaszając działalność do urzędu statystycznego, który nadaje numer REGON i do urzędu skarbowego, który nadaje NIP. Trzeba załatwić jeszcze formalności związane z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym swoich pracowników w ZUS (masz na to 7 dni od daty rozpoczęcia działalności podanej we wniosku CEIDG). Po wszystkim tylko czekasz na numery NIP i REGON oraz na potwierdzenie założenia działalności gospodarczej. W związku z sytuacją pandemiczną, zachęcamy do ograniczenia wizyt w urzędach i załatwianie formalności on-line.
Przykładowe koszty inwestycyjne:
zakup materiałów do pierwszej kolekcji – 6 tys. zł
koszt uszycia w zewnętrznej firmie – 6 tys. zł
sesja fotograficzna – 1,5 tys. zł
sklep internetowy i strona – 4 tys. zł
komputer z oprogramowaniem – 4 tys. zł
SUMA: 21,5 tys. zł
BOHATERKA:
Małgorzata Bartoszewicz, właścicielka marki Dreskot w Wałbrzychu
Pandemia zmusiła mnie do przebranżowienia się
Zajmowałam się produkcją ślubnej galanterii papierniczej i różnych dodatków związanych z tematyką ślubną. W branży ślubnej jestem ponad 15 lat, ale po raz pierwszy spotkała mnie tak trudna sytuacja. Pandemia doprowadziła do załamania rynku ślubnego więc musiałam szukać nowych rozwiązań. Postawiłam na projekt, który może wydawać się bardzo powszechny. To projektowanie i szycie odzieży z tzw. dresówki. Na początku pandemii na domowych maszynach zaczęliśmy szyć maseczki ochronne, potem zakupiliśmy za ostatnie pieniądze bardziej profesjonalne maszyny. Pierwsze ciuchy nie należały do idealnych i wymagały dopracowania, ale się nie poddałam. Stworzyłam pierwszą kolekcję. W związku z tym, że chciałam się oddać w pełni temu projektowi, pierwsze ciuchy szyłam dla siebie. Wtedy też pomyślałam, że sama się w nich sfotografuję i dodałam je na stronę. Tak zostałam modelką Dreskota. Po kilku tygodniach okazało się, że zaczęło się to podobać naszym klientkom i ruszyła sprzedaż. To pchnęło mnie do stworzenia kolejnych kolekcji, a co za tym idzie stworzenia krojowni i szwalni z prawdziwego zdarzenia. Zatrudniamy panią konstruktorkę odzieży oraz kilka krawcowych. Teraz zajmuję się nowymi pomysłami oraz marketingiem, zaś mój zespół realizuje nowe wzory i zajmuje się produkcją. Jesteśmy na rynku od maja 2020, a już jesteśmy rozpoznawalną marką w branży. Klientki po zakupie pierwszej rzeczy chętnie do nas wracają i promują nasze produkty na swoich portalach społecznościowych. Nasze klientki mogą tworzyć własne kompozycje, dlatego podczas zakupu dajemy możliwość wyboru koloru materiału, wzoru materiału ozdobnego, wykończenia, koloru haftu, kieszonki, dziurki na kciuka, paska, dekoltu i koloru lamówki. Nasze ubrania można niemal dowolnie kompletować. Uszyte są z wysokiej jakość materiałów od polskich producentów. Zadbałyśmy też o to, by nasze metki nie drapały.
AG