Wypożyczalnię samochodów znajdziemy w każdym większym mieście i przy lotniskach. W takich lokalizacjach to opłacalny interes. W małych miejscowościach, oddalonych od ośrodków turystycznych i biznesowych, taka firma może nie mieć racji bytu. Powód? Wypożyczanie samochodów jest ściśle powiązane z rynkiem turystycznym i biznesowym. Z takich aut chętnie korzystają osoby, które chcą zwiedzić dany region, a przyjeżdżają na miejsce pociągiem lub przylatują samolotem. Sytuację firmy w małym mieście może uratować ewentualnie oferta wozów okazjonalnych dla nowożeńców, na wieczory panieńskie i urodziny i współpraca z firmami ubezpieczeniowymi, które w razie potrzeby wypożyczają auta zastępcze dla swoich klientów.
Rozeznanie rynku
Od czego zacząć swoją biznesową przygodę? Oczywiście od rozeznania rynku. Jeśli w okolicy jest mało tego typu firm, a potencjalnie popyt może być spory – masz zielone światło. Taka firma nie może działać w domu właściciela. Potrzebne będzie profesjonalne biuro (może być nawet kontenerowe) z odpowiednim parkingiem. Na starcie wystarczy kilka różnej wielkości samochodów. Jednak trzeba założyć, że w przyszłości flota będzie się rozrastać. Siedziby warto więc poszukać na obrzeżach miast, przy serwisach samochodowych lub nieopodal zakładów produkcyjnych oferujących duże parkingi lub miejsce na budowę takiego miejsca postojowego. Ważne, by parking był ogrodzony, dozorowany i dobrze oświetlony.
Budowanie floty
Na parkingu trzeba postawić samochody. Na początek dobrze mieć co najmniej sześć wozów (po dwa z każdego segmentu). Z czasem będzie ich przybywać. Auta powinny być różnej wielkości i o różnym standardzie, ale wszystkie muszą być zadbane, czyste i w pełni sprawne. Za każdym razem, po każdym użytkowaniu pojazd trzeba wyczyścić i dokładnie przejrzeć pod względem technicznym. Pojazdy można kupić na kredyt, wziąć w leasing lub skorzystać z oferty wynajmu długoterminowego. Najlepsze są samochody nowe, ale można też zdecydować się na rynek wtórny. Jednak w tym wypadku należy postawić na samochody dobrej jakości, zadbane i w miarę nowe.
Działanie w pojedynkę lub w zespole
To nie koniec działań. W przypadku małej wypożyczalni możesz pracować w pojedynkę. Musisz jednak zdawać sobie sprawę z tego, że będziesz do dyspozycji klientów przez całą dobę. Zatem lepiej od razu założyć konieczność zatrudnienia pracownika, który będzie wypożyczał auta. Dobrze postawić na kogoś o wysokiej kulturze osobistej i wiedzy z zakresu motoryzacji. To pozwoli uniknąć częstych wizyt w kosztownych serwisach samochodowych.
Cennik skrojony na miarę
Zanim zaczniesz wypożyczać auta, musisz ustalić konkretny cennik. Jak to zrobić? Przede wszystkim określ, na jaki okres będziesz wynajmował samochody. Można oferować pojazdy na dni, tygodnie, a nawet na miesiące. W wielu wypożyczalniach najwyższa dzienna stawka stosowana jest w przypadku wypożyczenia jednodniowego. Później za kolejne dni nalicza się niższą pulę. Dodatkowo można wprowadzić dwa cennik: dla klientów indywidualnych i klientów biznesowych. Pamiętaj, by pobierać także opłatę depozytową/kaucję zabezpieczająca przed nieuczciwymi praktykami klientów (np. nieoddaniem auta na czas, uszkodzeniem pojazdu itp.). Wpływ na cenę ma także marka i model samochodu. I tak np. wypożyczenie rodzinie fiata pandy na jeden dzień kosztuje 150 zł, na 2–3 dni po 70 zł dziennie, a opla zafiry już odpowiednio 400 zł i 200 zł. Co bardzo ważne, cennik musi być przemyślany i jasny, by nikt nie miał wątpliwości, jaki rachunek go czeka.
Strona internetowa
Wypożyczalnia samochodów musi mieć porządną stronę internetową. Klienci muszą na niej widzieć samochody dostępne w ofercie, cennik i regulamin. To są najważniejsze informacje, o których niektórzy zapominają. Dziś wypożyczalni aut szukamy głównie w sieci i warto zachęcić klienta estetyką strony i rzetelnością. Przygotowanie fachowej strony, za pomocą której będzie można od razu zarezerwować auto, najlepiej zlecić profesjonalnej agencji interaktywnej. Ona może także zadbać o przygotowanie odpowiedniego oprogramowania dla twojej firmy, aby w prosty sposób móc zarządzać systemem rezerwacji, wypożyczeń i rachunków.