Benefity jako element wynagrodzenia współpracownika, wtedy są kosztami podatkowymi
Jak podkreśla gazeta, takie są ostatnie interpretacje fiskusa, choć jeszcze kilka lat temu stanowiska urzędników były różne. Cytowany przez „Rzeczpospolitą” ekspert podkreśla jednak, że skarbówka stawia jeden warunek: zgadza się na rozliczenie kosztów tylko wtedy, gdy benefity są elementem wynagrodzenia współpracownika. Jeśli ten warunek nie jest spełniony, interpretacje są negatywne.
Firma musi też wykazać, że przyznawane samozatrudnionym świadczenia mają pozytywny wpływ na jakość wykonywanych przez nich usług – zaznacza gazeta, przywołując jedną z interpretacji.
„Rzeczpospolita” przywołuje też przypadek interpretacji negatywnej, gdy dodatkowe profity nie są częścią wynagrodzenia samozatrudnionych. Chodziło o możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków z tytułu dofinansowania do posiłków współpracowników, tj. osób prowadzących działalność gospodarczą i wykonujących usługi w ramach umów cywilnoprawnych. Wtedy fiskus uznał, że wydatki takie nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów spółki.
Czym są koszty uzyskania przychodów? Ustawa definiuje ogólnie, rozstrzygają organy podatkowe
Wskazana wyżej kwestia to mniejszy fragment większej całości – jakie wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Zgodnie z art. 22. ustawy PIT „kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów”.
Wydatek musi być racjonalny, biznesowo uzasadniony oraz mieć na celu osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenia źródła przychodu. Kwestia benefitów tworzy w praktyce wątpliwości dotyczące zaliczenia do kosztów podatkowych. Korzystne rozliczenie jest możliwe jeśli bonusy były elementem wynagrodzenia.