Kupiłem telefon na abonament w jednej z sieci. Przez kilka miesięcy byłem przekonany, że wszystko działa sprawnie. Ale okazało się, że przez cały czas klienci innej sieci nie mogli się do mnie dodzwonić. Za każdym razem słyszeli, że nie ma takiego numeru. Poszedłem do swojego operatora to wyjaśnić. Tam uznano, że był błąd w ustawieniach sieciowych i usunięto wadę. Zażądałem rekompensaty! Poprosiłem o skrócenie czasu umowy z 3 lat na 1,5 roku i poprosiłem o wymianę telefonu. Operator odpowiedział mi, że nie może sprostać moim żądaniom, bo nie wynikają one z obowiązków operatora określonych regulaminem. Nie zaproponował mi też żadnej innej rekompensaty. A przecież przez kilka miesięcy miałem niesprawny telefon, wiele osób nie mogło się do mnie dodzwonić. Poniosłem z tego tytułu straty. Czy faktycznie nie mam prawa do żadnej rekompensaty? Andrzej B. ze Skierniewic
– W opisanej przez pana sytuacji mamy do czynienia z nienależytym wykonaniem usługi telekomunikacyjnej przez dostawcę tej usługi. W związku z tym należy się panu rekompensata z tego tytułu, a właściwie odszkodowanie, bo tak określa to ustawa Prawo telekomunikacyjne oraz Regulamin świadczenia usług, będący załącznikiem do umowy zawartej pomiędzy panem a operatorem sieci. Odszkodowanie to polega na zwrocie części lub całości abonamentu płaconego przez pana przez okres, gdy usługa nie działała prawidłowo. Nie ma natomiast podstaw prawnych do żądania rozwiązania umowy, ponieważ dostawca usług na pańskie wezwanie usunął usterkę i obecnie świadczy usługi prawidłowo. Nie ma również podstaw do żądania wymiany aparatu na nowy, ponieważ aparat jest zgodny z umową sprzedaży. Nic nie stoi natomiast na przeszkodzie, aby operator wyszedł panu naprzeciw i w drodze ugody zrekompensował panu niedogodności w sposób inny niż odszkodowanie, np. wymieniając aparat. Jest to jednak możliwość niewynikająca z przepisów prawa, a więc nie ma szans na dochodzenie takiego roszczenia np. przed sądem. W pana przypadku proponuję wystąpić do dostawcy usług z żądaniem zwrotu połowy abonamentu za okres, gdy usługa nie była świadczona prawidłowo. Dlaczego połowy? Ponieważ żądanie całości abonamentu byłoby wątpliwe - usługa w znacznej mierze była świadczona, w tym wliczone w abonament minuty połączeń wychodzących. Proszę pamiętać, żeby reklamację złożyć w sposób udokumentowany, najlepiej na piśmie.
Jeśli trafiłeś na nieuczciwego sprzedawcę i nie wiesz, jak walczyć z nim o swoje prawa, napisz do nas. Eksperci z Federacji Konsumentów odpowiedzą na twój list. Opisz swój problem w e-mailu i wyślij go na adres [email protected].
W temacie wpisz "konsumencki czwartek"