Polskie pieniądze

i

Autor: Shutterstock

Pracodawcy zalegają pracownikom grube miliony! Szokujące wyniki kontroli PIP

2018-06-20 10:57

W 2017 roku Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła ponad 80 tys. kontroli u blisko 60 tys. pracodawców. Ich efekty budzą grozę. Firmy zatrudniały ludzi na umowy-zlecenia, a nie na etat, mimo że zakres obowiązków był taki sam i źle rozliczały nadgodziny. W rezultacie w ubiegłym roku zalegały pracownikom aż 136 mln złotych! Wypłaciły im należne pieniądze dopiero po interwencji PIP – podał PAP.

Zatrudnianie pracowników na umowy-zlecenia, zamiast umów o pracę, mimo takiego samego zakresu obowiązków to najczęstsze ubiegłoroczne przewinienie pracodawców. Podczas kontroli Państwowa Inspekcja Pracy wykryła 17 tys. takich przypadków. Rok wcześniej takich przypadków było aż dwa razy mniej. – Umowy cywilno-prawne zawierały warunki umów o pracę. W związku z tym należało zamiast umowy zlecenia zawrzeć umowę o pracę – komentuje Główny Inspektor Pracy, Wiesławem Łyszczek, cytowany przez PAP.

Częstym nadużyciem pracodawców było także zaniżanie stawek godzinowych i rozliczanie w niewłaściwy sposób nadgodzin. PIP ujawnił blisko 7 tys. takich przypadków. Pracodawca zobowiązany jest zrekompensować pracownikowi pracę w godzinach nadliczbowych. Może to zrobić na dwa sposoby – dodatkowym czasem wolnym lub wynagrodzeniem. Za każdą 1 godzinę nadliczbową przysługuje 1,5 godziny wolnego lub od 50 do 100 proc. dodatku finansowego.

Kontrole PIP wykazały również, że wciąż nie wszyscy pracodawcy dbają dostatecznie o bezpieczeństwo pracowników. W 2017 r. aż 77 tys. osób pracowało w warunkach, które zagrażały ich zdrowiu lub życiu.

 


Źródło: rmf24.pl

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze