Prawa pasażera

2010-07-20 4:00

Jeśli wykupiłeś wycieczkę lub wczasy w biurze podróży, to od momentu jej rozpoczęcia odpowiedzialność za wszelkie szkody ponosi organizator wyjazdu. Gdy wybierasz się na wakacje na własną rękę, o odszkodowanie musisz starać się bezpośrednio u wykonawcy danej usługi, np. linii lotniczych, PKP, PKS czy innego przewoźnika. Sprawdź, jakie przysługują ci prawa w razie niedotrzymania warunków umowy.

Gdy zabraknie miejsca w samolocie

Wysokość odszkodowania zależy od odległości do ostatniego portu, do którego przybędziesz spóźniony na skutek odmowy przyjęcia na pokład.

Jakie odszkodowanieGdy masz wykupiony bilet w niższej klasie, a zabrakło tam miejsc, są natomiast miejsca w klasie wyższej, możesz lecieć wygodniej. Przewoźnik nie ma prawa żądać wtedy żadnych dopłat.

Jeśli zdarzy się sytuacja odwrotna (przeniesienie z wyższej klasy do niższej), przysługuje ci odszkodowanie płatne w ciągu 7 dni: Gdy lot został odwołany

Masz prawo do opieki przewoźnika, czyli wyżywienia, zakwaterowania, skorzystania z telefonu, faksu, e-maila. Jeśli rezygnujesz z lotu, możesz żądać zwrotu ceny biletu i bezpłatnego transportu do portu, z którego rozpoczynałeś podróż, pierwszym możliwym połączeniem. Jeśli przewoźnik mógł zapobiec odwołaniu lotu (podejmując działania w granicach zdrowego rozsądku), możesz żądać odszkodowania - takiego samego, jak w przypadku odmowy przyjęcia na pokład z powodu braku miejsc - chyba że przewoźnik uprzedzi cię o odwołaniu lotu odpowiednio wcześnie, informując jednocześnie o innych możliwościach podróży.

Odszkodowanie nie przysługuje,jeśli przewoźnik poinformował o odwołaniu lotu:Gdy samolot jest spóźniony

Masz prawo do dwóch bezpłatnych połączeń telefonicznych, faksów lub e-maili i - jeśli to potrzebne - posiłków, noclegu w hotelu i transportu między hotelem a lotniskiem), jednak tylko wtedy, gdy przewoźnik ma podstawy przewidywać opóźnienie lub opóźnienie jest większe niż: Jeśli lot jest opóźniony o więcej niż pięć godzin, masz prawo do zwrotu ceny biletu i bezpłatnego powrotu do portu, z którego rozpoczynałeś podróż, pierwszym możliwym połączeniem.

Gdy linie lotnicze zagubią bagaż

Gdy twój bagaż zostanie uszkodzony lub zaginie w podróży liniami lotniczymi z kraju Unii Europejskiej do jakiegokolwiek portu na świecie, masz prawo ubiegać się o odszkodowanie do wysokości 1 tys. SDR (międzynarodowa jednostka, obecnie prawie 5 zł, o jej aktualnej wartości możesz dowiedzieć się w banku). Swoje żądanie powinieneś jednak zgłosić nie później niż w ciągu 7 dni od daty odbioru uszkodzonego bagażu, a w przypadku bagażu opóźnionego - nie później niż 21 dni od daty jego odbioru. Jeśli bagaż zagubiły inne linie lotnicze niż te, w których kupiłeś bilet, możesz wybrać, od których z nich chcesz żądać odszkodowania.

Gdy podróżujesz pociągiem

Jeśli twój pociąg się spóźni, zostanie odwołany lub jesteś niezadowolony z usług przewoźnika (np. w toalecie nie ma wody, zainstalowana klimatyzacja nie działa, konduktor jest niegrzeczny) możesz złożyć reklamację. Powinna być w formie pisemnej i zawierać m.in.: adres przewoźnika, imię i nazwisko oraz adres zamieszkania osoby składającej reklamację, uzasadnienie reklamacji, kwotę roszczenia. Należy też dołączyć bilet na przejazd.

Jeśli dostałeś wezwanie do zapłaty i chcesz się odwołać, musisz to zrobić nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania. Jeśli wykupiłeś bilet, ale nie miałeś przy sobie dokumentu poświadczającego twoje prawo do ulgowego lub bezpłatnego przejazdu, w ciągu 7 dni możesz złożyć reklamację na piśmie i wezwanie do zapłaty zostanie umorzone (po uiszczeniu opłaty manipulacyjnej i udokumentowaniu uprawnień). Na złożenie reklamacji masz rok, a rozpatrzenie jej trwa 30 dni.

W pociągach lub na stronie internetowej www.intercity.pl możesz znaleźć specjalne druki ułatwiające złożenie tego typu reklamacji, ale nawet bez tego druku możesz złożyć wniosek, który w ciągu 30 dni zostanie rozpatrzony. Wypełniony druk wraz z biletem i miejscówką przesyłasz do PKP Intercity lub zostawiasz w Centrum Obsługi Klienta. Jeśli natomiast chcesz zwrócić niewykorzystany bilet, możesz to zrobić, ale kolej potrąci ci 15 proc. (pociągi Przewozów Regionalnych) lub 10 proc. (pociągi Intercity).W związku z tym nie ma określonych ram, na co możesz się skarżyć lub w związku, z jakim zdarzeniem chcesz złożyć reklamację. Jeżeli więc uważasz, że usługa była wykonana nienależycie lub nie tego oczekiwałeś, zawsze możesz złożyć reklamację.

Dlatego tak istotne jest, aby w reklamacji zawrzeć jak najwięcej informacji i dowodów dotyczących samego zdarzenia - np. gdy jedziesz pociągiem, który ma opóźnienie, warto udać się do konduktora, który ma obowiązek odnotować ten fakt na twoim bilecie.

Gdy podróżujesz autobusem

Jeśli chcesz starać się o odszkodowanie od przewoźnika, powinieneś przede wszystkim zapoznać się z regulaminem świadczenia usług przewozowych, bo u każdego przewoźnika może być inny. Składając wniosek o odszkodowanie, musisz określić wysokość szkody i wykazać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy spóźnieniem a poniesioną stratą.

Z odszkodowaniem za utracony w czasie podróży bagaż może być różnie. W zasadzie przewoźnik odpowiada za bagaż przewożony w luku bagażowym, ale może być mnóstwo zastrzeżeń - np. jeśli nie zadeklarowałeś jego wartości, to odpowiada tylko do określonej sumy.

Wszystkie reklamacje związane z niewykonaniem lub niewłaściwym wykonaniem umowy przewozu składasz u sprzedawcy biletu albo bezpośrednio u przewoźnika. Masz na to najczęściej miesiąc od momentu zaistnienia okoliczności, które są przedmiotem reklamacji, a przewoźnik powinien się do niej ustosunkować w ciągu 30 dni. Przy zgłaszaniu reklamacji musisz opisać te okoliczności, swoje zastrzeżenia czy doznane szkody i związane z tym żądania. Do każdej reklamacji trzeba dołączyć bilet lub jego kserokopię.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze