Nawet pobieżna analiza zielonych ofert energetycznych pozwala dostrzec, że jest to produkt skierowany głównie, choć nie wyłącznie, do przedsiębiorców. RWE i Enea, dla przykładu, sprzedają produkty ekologiczne wyłącznie dla firm. Z biznesowego punktu widzenia nietrudno dostrzec przyczyny takiego stanu rzeczy.
W Polsce zużycie energii pierwotnej w sektorze przedsiębiorstw wynosi ok. 30% i jest bardzo zbliżone do wielkości wykorzystania energii w gospodarstwach domowych. Jednak łączna liczba działających w Polsce firm jest ośmiokrotnie mniejsza od liczby gospodarstw domowych. Statystycznie więc pozyskanie jednego odbiorcy biznesowego wymaga od zakładu energetycznego znacznie mniejszych nakładów czasu i środków, podczas gdy potencjalny zysk jest znacznie większy niż ma to miejsce w przypadku klientów indywidualnych. Teoretycznie więc oferty zielonej energii powinny być dla odbiorców biznesowych atrakcyjne, ale czy rzeczywiście tak jest? W jaki sposób przedsiębiorcy są zachęcani do inwestowania w środowisko?
>>> Masz firmę i szukasz oszczędności? Sprawdź ile płacisz za prąd i porównaj!
Zielona energia – co mogę zyskać?
W jaki sposób firmy energetyczne zachęcają do zakupu taryf ekologicznych? Podstawowy argument to oczywiście czystsze środowisko naturalne. Pakiet Zielony Enei, dla przykładu, to oferta „adresowana do tych Klientów, którzy troszczą się o ekologię i poprzez swoje działania chcą przyczyniać się do ochrony środowiska”.* Dobrze jest oczywiście móc pochwalić się swoją proekologiczną postawą. Vattenfall na przykład oferuje swoim klientom Certyfikat Ekologicznego Klienta – to najlepszy dowód na to, że dla nas jest ważne nie tylko zarabianie pieniędzy.
Zakup zielonej energii to dla firmy przede wszystkim wartość niematerialna. Jak pisze RWE: „Masz osobisty wkład w ochronę środowiska naturalnego.
Prezentujesz ekologiczną postawę i dajesz przykład innym”.** Stajemy się więc w ten sposób członkami ekskluzywnego klubu, kimś w rodzaju lokalnych liderów wskazujących drogę innym. Zielona energia to prestiż i działanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu.
Ile kosztują ekologiczne taryfy energetyczne?
Czytając opisy zielonych produktów, trudno znaleźć wśród zachęt argument cenowy. Zwykle jest jest, że udział w ekskluzywnym towarzystwie kosztuje. Niestety, cały czas koszty wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych są wyższe od kosztów produkcji opartej na węglu, co musi przełożyć się na końcową cenę kilowatogodziny.
Tabela 1. Porównanie ofert energii o minimalnym udziale energii odnawialnej i ofert ekologicznych.
Tabela 1. Porównanie cen taryf standardowych i ekologicznych |
||||||
Dostawca energii | Taryfa standardowa C11* |
Taryfa ekologiczna C11 |
||||
Nazwa oferty |
Cena kWh |
Opłata handlowa zł/m-c** |
Nazwa oferty | Cena kWh | Opłata handlowa zł/m-c** |
|
Enea |
Cała Doba C11 |
0,3119 zł |
10,70 zł |
EKO Partner 20 |
0,3239 zł |
49,00 zł |
EKO Partner 50 |
0,4064 zł |
49,00 zł |
||||
EKO Partner 100 |
0,5438 zł |
49,00 zł | ||||
Energa |
C11 |
0,3668 zł |
15,00 zł |
C11 |
0,3668 zł |
15,00 zł |
PGE |
Zimowa oferta dla firmy |
0,3260 zł |
18,00 zł |
EKO Energia PGE |
0,3391 zł |
25,00 zł |
RWE |
Najprostsza dla Twojej firmy |
0,3490 zł |
19,90 zł |
Produkt ekologiczny Energia z Wiatraków |
bd. |
bd. |
Tauron |
Firma Wygodna C11 |
0,3443 zł |
17,00 zł |
Tauron EKO Premium |
bd. |
bd. |
Vattenfall |
Produkt Jasny |
0,3040 zł |
12,00 zł |
Produkt Zielony |
0,3340 zł |
12,00 zł |
*o wymaganym przez prawo udziale energii odnawialnej, oferta dostępna w ramach umowy kompleksowej |
||||||
**najniższa dostępna opłata hadlowa dla jednego punktu poboru |
Z zestawienia zawartego w tabeli 1 można wyciągnąć dwa podstawowe wnioski. Po pierwsze, cena ekologicznej kilowatogodziny jest z reguły wyższa od ceny kilowatogodziny w ofercie standardowej, choć nie muszą to być dużo wyższe kwoty. Cena energii zielonej w taryfach Enei (EKO Partner 20), Energi, PGE i Vattenfalla mieści się w przedziale 0,3239-0,3668 zł/kWh, a więc są to koszty w dużej mierze pokrywające się z przedziałem cenowym dla taryf o minimalnym udziale energii odnawialnej. Niestety, taryfa ekologiczna to nie tylko nowa cena energii, ale również nowa stawka za rozliczenie handlowe, a ta może być nawet kilkaset procent wyższa niż w taryfie standardowej.
>>> Bezpłatne porównanie taryf cen energii dla domu i dla firmy!
Wniosek drugi: cena energii rośnie wraz z udziałem energii odnawialnej w wolumenie sprzedaży. Najlepszą ilustracją tej zasady może być oferta Enei. Za kilowatogodzinę energii w ofercie EKO Partner 20 z 20 -proc. udziałem energii zielonej zapłacimy 0,3239 zł. W ofercie EKO Partner 100, gdzie całość energii pochodzi ze źródeł odnawialnych, zapłacimy 0,5438 zł. Tak więc pięciokrotny wzrost udziału energii zielonej będzie dla nas oznaczał cenę energii wyższą o 67,9%. Tak drastyczny wzrost kosztów zapewne jest przyczyną, dla której RWE (energia z elektrowni wiatrowych) i Tauron (100% energii z elektrowni wodnych) w ogóle nie publikują cen energii dla taryf ekologicznych.
Taryfy ekologiczne nie tylko dla ekologów
Jeszcze do niedawna mogło się wydawać, że zielone taryfy energii to produkt dla ekologów, którzy w imię obrony przyrody gotowi są zapłacić najwyższą cenę. Obecnie produkty ekologiczne coraz bardziej zyskują na popularności, a ich większa dostępność i rozwój infrastruktury OZE pomagają z kolei ograniczać związane z nimi koszty.
Czy wybierając taryfę ekologiczną rzeczywiście zapłacimy fortunę? Dostępne na rynku oferty zielonej energii dają nam na szczęście pewien wybór. Nie musimy od razu kupować energii w całości pochodzącej ze źródeł odnawialnych i płacić rachunków o kilkadziesiąt procent wyższych. Możemy na początek wybrać ofertę z niższym, np. 20 proc., udziałem energii zielonej. Jaki wpływ może mieć taka zmiana na nasz firmowy budżet? Dla przykładu, firma z Łodzi, która zużywa 5000 kWh energii rocznie, dopłaci do zmiany taryfy 12,46 zł miesięcznie. Czy ten dodatkowy wydatek jest warty swojej ceny? To zależy od nas i od tego, jak dalece jesteśmy zaangażowani w poprawę stanu środowiska.
* http://www.enea.pl/4/energia-dla-biznesu/pakiet-zielony-132.html
** http://www.rwe.pl/web/cms/pl/1052332/start/oferta-rwe/dla-malych-i-srednich-firm/