Obu zakładom bardzo zależy, aby to ich sprzęt zakupiło wojsko. I nie ma się co dziwić, bo tytuł dostawcy helikopterów dla polskiej armii to nie tylko duże pieniądze ale i prestiż. Wartość zamówienia dla MON wynosi aż 13,5 mld zł, zakupione ma zostać od 50 do 70 śmigłowców. PZL-Świdnik chce sprzedać wojsku helikopter AW149, z kolei PZL-Mielec śmigłowce Black Hawk. Trudno powiedzieć, która z ofert byłaby najbardziej opłacalna finansowo, ponieważ wszelkie ustalenia w tej kwestii są bezpośrednio negocjowane w ramach umowy i na razie tajne przez poufne jest to, na jakie ustępstwa są gotowe iść obie firmy. Wszystko zależy od wyniku negocjacji. Podczas poprzedniego przetargu, w którym wybrano Caracale, ówczesne władze MON podkreślały, że jesli chodzi o koszta, to propozycje wszystkich oferentów były do siebie podobne. Abstrahując od wydatków, które poniesie nasze państwo, postanowiliśmy po prostu porównać PZL-Mielec i PZL-Świdnik i ich produkty.
PZL-Mielec
Dane podstawowe:
Pełna nazwa: Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o.
Należy do: Lockheed Martin (USA)
Od kiedy: od 2015 r.
Oferta dla armii: śmigłowiec wielozadaniowy Black Hawk S70i
Pierwszy oblot: 1974 r.
Dziś w służbie: 31 państw
Konstrukcja: metalowy kadłub, dwa silniki, cztery płaty śmigła (głównego i ogonowego), podwozie niechowane
Maksymalna prędkość nieprzekraczalna: 357 km/h
Maksymalna prędkość przelotowa: 296 km/h
Prędkość wznoszenia: 10,3 m/s
Zasięg bez dodatkowych zbiorników paliwa: ok. 600 km
Załoga: 11-20 osób
Inne:
„Bogate wyposażenie radiowo-nawigacyjne umożliwia wykonywanie lotów w dzień i w nocy. W zależności od wersji śmigłowiec może być dodatkowo wyposażony w urządzenia umożliwiające lot na bardzo małej wysokości i w trudnych warunkach atmosferycznych lub urządzenia noktowizyjne. Śmigłowiec może być przystosowany do tankowania w powietrzu, podejmowania rozbitków (dodatkowy żuraw), jak również może występować w wersji uzbrojonej (do zwalczania celów nawodnych, podwodnych, naziemnych, jak i powietrznych)” - czytamy na stronie producenta.
PZL-Świdnik
Dane podstawowe:
Pełna nazwa: Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik S.A.
Należy do: Leonardo-Finmeccanica (Włochy)
Od kiedy: od 2010 r.
Oferta dla armii: śmigłowiec wielozadaniowy AW149
Pierwszy oblot: 2009 r.
Dziś w służbie: Polska byłaby pierwszym krajem, którego armia korzystałaby z AW149
Konstrukcja: kadłub kompozytowy, dwa silniki, pięć płatów śmigła (główne) i cztery (ogonowe), podwozie przednie chowane całkowicie, główne częściowo
Maksymalna prędkość nieprzekraczalna: 313 km/h
Maksymalna prędkość przelotowa: 278 km/h
Prędkość wznoszenia: 9,9 m/s
Zasięg bez dodatkowych zbiorników paliwa: ok. 800 km
Załoga: 12-18 osób
Inne:
„AW149 zapewnia wielozadaniowość wymaganą od nowoczesnego śmigłowca wsparcia pola walki oraz gwarantuje niezrównaną efektywność kosztową, z powodzeniem realizując zadania z zakresu wsparcia bojowego, transportu żołnierzy i sprzętu, ewakuacji medycznej, SAR i CSAR, kontroli i dowodzenia, a także wielu innych” - czytamy na stronie producenta
Źródła: pzlmielec.pl, pzl.swidnik.pl, wojsko-polskie.jimdo.com