QUIZ PRL. Fiat 125p - symbol modernizacji PRL-u. Tylko dla motomaniaków
W naszym cyklu QUIZY SE tym razem QUIZ z czasów PRL, który przeniesie Was w świat motoryzacyjnej rewolucji lat 60. i 70. Zapomnijcie o dzisiejszych SUV-ach i hybrydach - cofamy się do epoki, gdy posiadanie "dużego Fiata" było marzeniem, a kolejki po nowego "malucha" ciągnęły się latami. Sprawdźcie swoją wiedzę o kultowym Fiacie 125p, który nie tylko zmodernizował polski przemysł, ale też stał się symbolem statusu i przedmiotem pożądania kilku pokoleń Polaków. Gotowi na podróż wehikułem czasu? Zapnijcie pasy, przekręcamy kluczyk w stacyjce i ruszamy!
Pobieda, czyli Warszawa na zakręcie
Kiedy przestarzała "Warszawa" przynosiła same straty (wyobraź sobie - każdy dolar z eksportu kosztował budżet państwa aż 160 złotych!), władze PRL musiały działać. Początkowo planowano współpracę z Czechosłowacją i NRD, ale rozmowy zakończyły się fiaskiem. Po nieudanych próbach dogadania się z "bratnimi krajami", zwrócono oczy na słoneczną Italię.
Fiat 125p czyli włoska robota po polsku
W tajemnicy podpisano umowę z Fiatem, a już w 1967 roku pierwszy lśniący 125p zjechał z taśmy FSO na Żeraniu. Początkowo planowano produkcję modelu 1300/1500, ale ostatecznie zdecydowano się na unikatowe rozwiązanie - połączenie nadwozia nowego modelu 125 z podzespołami starszego 1300/1500, tworząc tym samym specjalny model 125p. Literka "p" w nazwie to nie przypadek - nasz polski Fiat był wyjątkowy.
Fiat 125p z Żerania w świat
"Duży Fiat" podbił nie tylko polskie drogi, ale i zagraniczne rynki - jeździł w ponad 80 krajach! Chociaż przeciętny Kowalski wciąż marzył o własnych czterech kółkach (kolejki po "malucha" to temat na osobny quiz!), to właśnie 125p zmodernizował polski przemysł i przynosił krajowi cenne dewizy. W połowie lat 70. na eksport trafiało ponad 80 tysięcy sztuk rocznie.
Odpal silnik i sprawdź swoją wiedzę!
Gotowi na motoryzacyjną przygodę przez dekady PRL-u? Odpalamy silnik naszego QUIZU! Sprawdź, czy o "dużym Fiacie" wiesz wszystko!
QUIZ PRL. Fiat 125p - symbol modernizacji PRL-u. Tylko dla motomaniaków
