Kupiłem motocykl w komisie. Po tygodniu użytkowania mechanik stwierdził ukryte usterki. Poczułem się wprowadzony w błąd przez sprzedawcę w komisie. Czy mogę żądać zwrotu gotówki za naprawę albo wymiany motocykla na inny? Paweł (29 l.)
Ekspert W pierwszej kolejności można żądać naprawy lub wymiany towaru
Konsument w takiej sytuacji powinien złożyć reklamację do komisu. Najbezpieczniej jest złożyć reklamację na piśmie za potwierdzeniem odbioru w siedzibie lub wysyłając list polecony. Komis w tym wypadku jako sprzedawca odpowiada wobec kupującego za towar niezgodny z umową na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Reklamację należy złożyć w terminie dwóch miesięcy od stwierdzenia wady. Dodatkowo należy pamiętać, że przedsiębiorca odpowiada za niezgodność towaru z umową w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania towaru klientowi. Warto pamiętać, że jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej roku.
W pierwszej kolejności można żądać naprawy lub wymiany towaru. Ustawa nakłada na sprzedawcę obowiązek rozpatrzenia reklamacji w terminie 14 dni kalendarzowych od otrzymania pisma, tzn. poinformowania kupującego, czy uznał on reklamację za uzasadnioną, czy też nie. Brak takiego stanowiska oznacza, że uznał reklamację zgodnie z żądaniem kupującego. Koszty naprawy lub wymiany reklamowanego towaru ponosi w takim wypadku komis. Sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
W przypadku gdy konsument nie może żądać naprawy ani wymiany albo sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy narażałoby to kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy, żądając zwrotu zapłaconych pieniędzy.
Jeśli trafiłeś na nieuczciwego sprzedawcę i nie wiesz, jak walczyć z nim o swoje prawa, napisz do nas. Eksperci z Federacji Konsumentów odpowiedzą na twój list. Opisz swój problem w e-mailu i wyślij go na adres [email protected]. pl.
W temacie wpisz "konsumencki czwartek".