Planują Państwo osiągnąć w tym roku wynik finansowy ok. 70 mln zł. Jak wygląda Państwa strategia na ten rok?
Chcielibyśmy utrzymać trend wzrostowy. Zakładamy, że w tym roku nasze spółki życiowa i majątkowa, osiągną łączny wynik finansowy w wysokości ok. 70 mln zł, który przewyższy znacznie wynik ubiegłoroczny. Przez najbliższe dwa kwartały chcemy też kontynuować wzrost przypisu składki – podobnie do 2018 r., kiedy odnotowaliśmy 18% wzrost w porównaniu do 2017 r.
Aktywnie współpracujemy z doradcami PKO Banku Polskiego i z powodzeniem rozwijamy nową ofertę produktową. Oprócz produktów, które są dopełnieniem do oferty bankowej; ubezpieczenia do kredytu hipotecznego czy pożyczki gotówkowej, oferujemy także ubezpieczenia niepowiązane z ofertą banku, takie jak np. OnkoPlan - ubezpieczenie na wypadek zachorowania na nowotwór, które wprowadziliśmy do sprzedaży w ubiegłym roku. W lipcu br. przedstawimy propozycję ubezpieczenia na życie z sumą ubezpieczenia nawet do 1 mln zł.
Wspólnie z bankiem dynamicznie rozwijamy ofertę dostępną w bankowości mobilnej i internetowej. Nasze ubezpieczenia życia, domu czy podróżne dostępne są dla klientów PKO Banku Polskiego w iPKO, a ubezpieczenie podróżne także w IKO. Klienci coraz chętniej kupują ubezpieczenia online, oczekują łatwej i szybkiej dostępności. W ubiegłym roku półtora miliona klientów PKO Banku Polskiego nie było w placówce bankowej, ale chętnie korzystała z urządzeń mobilnych. Chcemy także, aby klienci którzy nie prowadzą rachunku bankowego w PKO Banku Polskim mogli się u nas ubezpieczyć, korzystając z tabletu czy komputera. Z myślą o tej grupie osób, na początku roku uruchomiliśmy sprzedaż nowego ubezpieczenia turystycznego poprzez własną platformę direct. Z czasem, w tym systemie sprzedaży, mogą się pojawić kolejne produkty.
Do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego dołączyli Państwo 5 lat temu. Jak zmieniła się Państwa pozycja od tamtego czasu?
Przez kilka ostatnich lat nastąpiła ogromna zmiana. Kiedy wchodziliśmy do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego mieliśmy tylko spółkę życiową, po półtora roku poszerzyliśmy zakres działalności i uruchomiliśmy spółkę majątkową, która w krótkim czasie osiągnęła rentowność. Współpraca z Grupą Kapitałową PKO Banku Polskiego, synergia działań w Grupie, przyczyniła się do naszego rozwoju - dodała nam skrzydeł. Nasz wzrost widać choćby po liczbie naszych klientów. Pięć lat temu mieliśmy ok. 127 tysięcy, w tej chwili obsługujemy już 1 mln 800 tys. klientów - do końca tego roku planujemy mieć około 2 mln klientów. W naszej ofercie mamy obecnie ponad 30 produktów ubezpieczeniowych.
Jesteśmy w bardzo dobrej kondycji finansowej. Zamierzamy utrzymać wysoką rentowność biznesu (obecnie ROE ok. 20 proc.). Zakładamy też utrzymanie wskaźnika kosztów do dochodów na obecnym poziomie 35 proc. przy założeniu dynamicznego rozwoju spółek. W tym roku pierwszy raz wypłacimy dywidendę. To pokazuje skalę naszej działalności i możliwości rozwoju, jakie daje Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego. Co ważne, mamy wysoką stabilność finansową. To z perspektywy właściciela i, przede wszystkim, klientów, po prostu wzbudza zaufanie.
Do kogo dziś skierowana jest Państwa oferta i jak planują ją Państwo poszerzać?
Naszymi klientami są przede wszystkim klienci PKO Banku Polskiego, oferujemy też ubezpieczenia klientom PKO Leasing – naszej spółki siostrzanej. Staramy się, aby nasza oferta adresowała potrzeby ubezpieczeniowe jak najszerszego grona klientów w wielu aspektach życia i jak najlepiej odpowiadała indywidualnym oczekiwaniom w zakresie ochrony życia, zdrowia i majątku oraz szybkiej dostępności online.
Rozwijamy się i uważnie obserwujemy rynek, analizujemy możliwe kierunki dalszego rozwoju. Chcielibyśmy jak najlepiej wykorzystać potencjał wynikający z bliskiej współpracy w Grupie Kapitałowej do dalszego budowania wartości dla klienta i poszerzania zakresu usług dopasowanych do jego potrzeb. Nadal widzimy ogromne możliwości wzrostu w ramach Grupy PKO Banku Polskiego i naszym priorytetem pozostaje ten kanał dystrybucji.
Jak wyglądają plany i strategia na kolejne lata?
Kiedy wchodziliśmy do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, chcieliśmy w rynku ubezpieczeń ochronnych oferowanych przez banki, osiągnąć pozycję adekwatną do roli lidera PKO Banku Polskiego na rynku usług finansowych. W ciągu 5 lat zrealizowaliśmy ten cel. W rynku bancassurance mamy już ok. 13 proc. udziałów, w produktach ochronnych udział ten wynosi 22 proc., a w majątkowych 27 proc.
Osiągnęliśmy wysoką efektywność kosztową i operacyjną. Z powodzeniem się rozwijamy, czego przykładem są także kolejne konkretne inicjatywy. W kwietniu br. Komisja Nadzoru Finansowego przyznała nam licencję na prowadzenie działalności w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych. Wkrótce przygotujemy pakiet ubezpieczeń komunikacyjnych dla klientów PKO Leasing, które zapewnią ochronę leasingowanych pojazdów oraz ich posiadaczy. Pierwsze umowy zostaną zawarte już pod koniec czwartego kwartału tego roku, a pełna sprzedaż ruszy na początku przyszłego.
Poza uzupełnieniem oferty dla klientów PKO Leasing, rozważamy też uruchomienie ubezpieczeń zdrowotnych w 2020 roku. Kolejny kierunek, to rynki oszczędnościowe i przygotowanie ciekawej propozycji dla klientów, którzy szukają możliwości bezpiecznego lokowania środków na przykład z programu 500+, z przeznaczeniem na edukację dla dzieci. Rozważamy możliwość udostępnienia naszej oferty dla uczestników programów PPK, którymi będzie zarządzać PKO TFI. Jeśli pojawi się taka potrzeba, jesteśmy gotowi przygotować dla klientów PPK grupowe ubezpieczenie na życie, a także ubezpieczenia OnkoPlan i podróżne.
Wszystko co robimy, nie byłoby możliwe bez wyjątkowego zespołu utalentowanych oraz kreatywnych pracowników PKO Ubezpieczenia. To właśnie nasz zespół stanowi o wyjątkowej kulturze organizacyjnej naszej firmy opartej na wzajemnym zaufaniu, najwyższej dbałości o klienta oraz wspólnych wartościach Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego. Wszyscy stawiamy na zaangażowanie oraz współpracę, dzięki której osiągamy tak dobre rezultaty.