Prawa konsumentów kupujących przez internet

i

Autor: Shutterstock

Robisz zakupy przez Internet? Poznaj prawa e-konsumenta

2016-11-28 16:53

Dziś Cyber Monday, jutro Dzień Darmowej Dostawy – obie akcje przyciągają do sklepów internetowych co roku coraz więcej Polaków. Zakupy na odległość wiążą się jednak z pewnym ryzykiem, ponieważ nie możemy obejrzeć „na żywo" rzeczy, którą kupujemy. Sprawdziliśmy, co może zrobić e-konsument, który nie jest zadowolony z otrzymanego towaru.

Krajowy rynek e-commerce osiąga dobre wyniki nie tylko od święta, jego wartość rośnie w dwucyfrowym tempie i nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższych latach miało się to zmienić. Na większe zainteresowanie zakupami przez internet wpłynęło m.in. wprowadzenie przepisów, które usystematyzowały prawa e-konsumentów. 25 grudnia 2016 r. miną dwa lata od wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta i zmian w kodeksie cywilnym, regulujących te kwestie. Jakie prawa przysługują klientom e-sklepów?

Zwrot bez powodu do 14 dni
Osoby, które zdecydowały się za zakupy przez internet, mają większe prawa niż klienci sklepów stacjonarnych. Z racji tego, że decydują się na kupno towarów na odległość jedynie na podstawie zdjęć i opisów, nie mając możliwości obejrzenia ich „na żywo", mogą zdecydować się na zwrot bez podania powodu w ciągu 14 dni od momentu otrzymania przesyłki. Aby to zrobić, nabywca musi dostarczyć do sprzedawcy w podanym terminie odpowiednie oświadczenie. Formularz odstąpienia od umowy zakupu można pobrać np. ze strony internetowej UOKiK.

Sprawdź także: Już jutro Dzień Darmowej Dostawy. Oto lista sklepów, które biorą udział w akcji

Warto pamiętać, że złożenie oświadczenia i zwrot towaru to dwie różne czynności, w związku z czym konsument nie musi dokonać ich jednocześnie. Odesłanie zakupionych produktów może być np. poprzedzone wysłaniem oświadczenia o odstąpieniu od umowy drogą mejlową. Prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny przysługuje e-konsumentom bez względu na opcję dostawy, którą wybrali podczas zakupu – mają je zarówno klienci, którym kurier dostarczył paczkę do domu, jak również Ci, którzy odebrali ją osobiście w wyznaczonym punkcie.

Zobacz, czego nie zwrócisz
Od każdej reguły są wyjątki, nie inaczej jest i w tym przypadku. Prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje konsumentom, którzy zdecydowali się na zakup na odległość towarów, które nie mogą podlegać ponownej sprzedaży. Nie zwrócimy więc produktów spersonalizowanych, czyli np. garnituru uszytego na miarę czy poduszki z nadrukowanym zdjęciem nabywcy oraz towarów, które mają krótki termin przydatności, jak żywność.

Czytaj też: Cyber Monday. Nowe przeceny sięgają 80 procent!

Zwrotowi nie podlegają także filmy DVD, płyty CD oraz gry komputerowe, dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeśli zostały rozpakowane z folii przez nabywcę. Ale uwaga – sklep internetowy nie może uzależniać możliwości odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość od zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu, które nie jest przedmiotem sprzedaży, a służy jedynie do zabezpieczenia produktu.

Dwa lata na reklamację
Konsument internetowy, tak samo jak każdy inny, ma także prawo do reklamacji wadliwego produktu.
„Odpowiedzialność sprzedawcy za wadliwą rzecz trwa dwa lata od jej wydania i jest obowiązkowa, co oznacza, że nie można jej z góry ograniczyć ani wyłączyć" – czytamy w komunikacie UOKiK.
Pismo reklamacyjne najlepiej złożyć na piśmie. Oczywiście nie musimy robić tego osobiście – wystarczy wysłać je listem poleconym lub za pokwitowaniem.

Zobacz również: Jak mądrze kupować na promocjach?

W jego treści należy dokładnie opisać zauważoną wadę i sprecyzować swoje żądanie – do wyboru w takiej sytuacji mamy: naprawę, wymianę, obniżenie ceny lub zwrot pieniędzy, w przypadku gdy wada jest naprawdę istotna.
„Trzeba mieć na uwadze, że konsument ma obowiązek powiadomić sprzedawcę o wadzie i określić swoje żądanie w ramach rękojmi w ciągu roku od jej zauważenia. W przeciwnym razie roszczenie reklamacyjne przedawnia się" – zwraca uwagę UOKiK.

Nie musisz mieć paragonu
Zarówno do zwrotu, jak i reklamacji, potrzebny jest dowód zakupu. Nie musi być to jednak paragon. Równie dobrze sprawdzi się wyciąg z konta, faktura, a nawet korespondencja mejlowa dotycząca zakupu. Ostatni z wymienionych dowodów jest dopuszczalny, jeśli konsument nie otrzymał paragonu.

Źródło: Superbiz.pl, UOKiK

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze