Roboty budują rowery. AG Motors uruchamia centrum badawcze i nowoczesną fabrykę

2019-08-11 11:10 mba
AG Motors
Autor: AG Motors/Materiały prasowe AG Motors

Podgrodzie k. Dębicy jest miejscem, w którym najbardziej tradycyjny środek transportu spotkał się z najnowocześniejszymi technologiami produkcji. To tutaj AG Motors uruchomił Centrum-Badawczo Rozwojowe i zrobotyzowaną fabrykę ram rowerowych. Te warte ponad 40 mln zł inwestycje mają być przełomowe dla branży w Polsce i w Europie.

Poddębicki kompleks codziennie produkować ma 1500 sztuk ram rowerowych. W ciągu roku fabrykę AG Motors opuścić ma ponad 400 tysięcy sztuk. Zakład zajmuje powierzchnię ponad 6 tys. m kw. W fabryce pracuje obecnie 137 osób. Docelowo personel liczyć ma 200 osób. Proces produkcji jest oparty o roboty i sztuczną inteligencję. Oczywiście, nad powstawaniem  aluminiowych ram wciąż czuwać muszą pracownicy, ale to rozwiązania IT są kluczowe w nowej fabryce. Chociaż podobne rozwiązania znane są w branży od dawna, to skala innowacji zastosowanych w Podgrodziu znacznie wyprzedza stosowane obecnie standardy.

- W tym momencie jesteśmy pierwszą w Polsce, a drugą w Europie fabryką, która będzie tworzyć aluminiowe ramy rowerowe i komponenty kompozytowe. To niezwykle ważny moment dla całej branży rowerowej, ponieważ inwestycja ta w istotny sposób pozwala skrócić proces produkcji roweru. Do tej pory ramy rowerowe produkowane były poza Europą. Nasz park maszynowy pozwala na wyprodukowanie ramy w całości w jednym nieprzerwanym procesie spawalniczym. Automatyzacja daje możliwość wprowadzenia powtarzalności tempa produkcji oraz przede wszystkim wysokiej jakości produktu finalnego. Tworząc produkty w Polsce mamy pełną kontrolę zarówno nad jakością materiału i technologii, jak i nad samym procesem produkcyjnym. To ogromny krok w tworzeniu jak najwyższej jakości ram rowerowych – powiedział Wiesław Marek, prezes zarządu AG Motors.

Jako jedyna firma w Europie AG Motors korzysta z w pełni automatycznych stanowisk spawalniczych.

Takie rozwiązanie zapewnia producentowi pełną kontrolę nad doborem materiału i produkcją, a dla sklepów i klientów oznacza przede wszystkim błyskawiczny czas realizacji zamówienia, przy zachowaniu stabilnych cen.

Elementy rowerowe w Podgrodziu będą nie tylko produkowane, ale także projektowane. Co ważne, innowacje nie powstają tu na stole kreślarskim, ale na ekranie komputera, w specjalnym programie do modelowania 3D. Zanim stworzone wirtualnie rozwiązania staną się aluminiowymi prototypami, najpierw trafiają do drukarki 3D. Bardziej zaawansowane projekty przed wdrożeniem poddawane są szczegółowym testom wytrzymałościowym, a najlepsze trafiają do produkcji.

To nie koniec ambicji działającej od 2009 roku firmy. W przyszłości, poza ramami, zrobotyzowana fabryka dostarczać ma pozostałe elementy do produkcji rowerów, takie jak wsporniki siodełek i kierownice. Centrum Badawczo-Rozwojowe i fabryka powstały we współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie, Instytutem Metalurgii Inżynierii Materiałowej PAN i Politechniką Rzeszowską. Obie inwestycje warte są łącznie ponad 40 mln zł, z czego 70 proc. sfinansowanych zostało ze środków Unii Europejskiej.

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Najnowsze