Czym są napoje słodzone według klasyfikacji?
Napoje słodzone cukrem zdefiniowano jako wszelkie napoje z dodatkiem cukru i o wartości kalorycznej co najmniej 209 kJ (50 kcal) na porcję 237 g. Uwzględnione zostały zarówno napoje komercyjne, jak i domowe, napoje bezalkoholowe, napoje energetyczne, owocowe, poncz i lemoniada, jednak wykluczone zostały soki w 100 proc. owocowe i warzywne, bezkaloryczne napoje słodzone sztucznie i słodzone mleko.
Dane analizowane były w 185 krajach dla dzieci i nastolatków w wieku od 3 do 19 lat. Grupowano je według wieku, płci, wykształcenia rodziców oraz miejsca zamieszkania na wsi lub w mieście. Do oszacowania średniego spożycia napojów słodzonych cukrem dla każdej grupy zastosowano modelowanie matematyczne.
Jak się okazało, dzieci i młodzież na całym świecie spożyli średnio o 23 proc. więcej napojów słodzonych cukrem w roku 2018 niż w 1990. W tym samym okresie zaobserwowano odpowiedni wzrost częstości występowania otyłości wśród młodych ludzi.
Zdaniem autorów konieczne są działania mające na celu ograniczenie spożycia słodkich napojów, szczególnie w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach oraz w Afryce Subsaharyjskiej.
W jakich regionach największy wzrost spożycia słodkich napojów?
Wyniki pokazują, że spożycie napojów słodzonych cukrem wśród dzieci i młodzieży wzrosło średnio o 23 proc. (0,68 porcji/tydzień) od 1990 do 2018 r., przy czym największy wzrost odnotowano w Afryce Subsaharyjskiej (2,17 porcji/tydzień).
W 2018 r. średnie globalne spożycie wyniosło 3,6 standardowych porcji tygodniowo, od 1,3 w Azji Południowej do 9,1 w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach.
Jednak 56 (30 proc.) spośród 185 krajów uwzględnionych w analizie — będących miejscem życia dla 238 milionów dzieci i nastolatków, czyli 10,4 proc. światowej populacji młodych ludzi — miało średnie spożycie napojów słodzonych cukrem wynoszące 7 lub więcej porcji/tydzień.
Na całym świecie spożycie napojów słodzonych cukrem było wyższe w przypadku starszych niż młodszych dzieci i nastolatków, u osób mieszkających na obszarach miejskich niż wiejskich oraz u osób, których rodzice mieli raczej wyższe niż niższe wykształcenie, przy czym występowały różnice w zależności od regionu świata.
Jak zauważają autorzy, wzrost spożycia napojów słodzonych cukrem wśród dzieci i młodzieży w latach 1990–2018 był prawie dwukrotnie większy niż wzrost odnotowany wśród dorosłych w tym samym okresie. Prawdopodobnie ma to związek ze środkami, jakie przeznaczono na marketing skierowany do tej grupy wiekowej.