Ustawa wiatrakowa dotyczy nie tylko wiatraków, ale też biometanu
Jak zauważa "DGP" tak zwana ustawa wiatrakowa zniesie również bariery dla rozwoju biometanu. Pod tym kątem ma powstać dodatkowa ustawa będąca efektem współpracy ministerstwa klimatu i rolnictwa. Zapisy dot. biogazu i biometanu mają znaleźć się w ustawie wiatrakowej, która ma być procedowana w sejmie jesienią.
"DGP" wyjaśnia, że oprócz zapisów dot. energetyki wiatrowej w ustawie znalazł się mechanizm wsparcia dla biometanu w instalacjach powyżej 1 MW - chodzi o system aukcyjny dla instalacji OZE wytwarzających biometan. Obecnie jest on dostępny tylko dla mniejszych instalacji w formie dopłaty do ceny rynkowej FIP (ang. Feed in Premium). Zapowiadane aukcje ma ogłaszać, przeprowadzać i rozstrzygać prezes Urzędu Regulacji Energetyki.
- Brakuje systemu wsparcia zachęcającego finansowo do powstania dużych biometanowni, a także możliwości integracji biometanowni z siecią gazową. Zbyt długo trwają także procedury administracyjno-prawne w zakresie wydawania pozwoleń - stwierdził cytowany przez dziennik prezes Polskiej Organizacji Biometanu (POB) Michał Tarka.
Branża nie jest przekonana do rozwiązania zapisanego w ustawie
Gazeta zwraca uwagę, że system ma być oparty o kontrakt różnicowy na podstawie oferty złożonej w aukcji dla cen referencyjnych przypisanych do instalacji OZE, ale jednak branża przekonana do tego rozwiązania.
- Nie potrzebujemy na siłę szukać autorskich rozwiązań regulacyjnych w Polsce, możemy wykorzystać dorobek i doświadczenia innych dużych krajów UE, gdzie Komisja Europejska godziła się na taryfy gwarantowane dla biometanu - stwierdził Tarka.
- Na ten moment jesteśmy sceptycznie nastawieni do zapowiadanego aukcyjnego systemu wsparcia, pamiętając np. system aukcyjny zaproponowany dla tradycyjnych biogazowni. Był on tak nieatrakcyjny, że mało kto się na niego decydował - dodał.
"DGP" podaje również, że POB apeluje, aby w specustawie znalazły się zapisy dotyczące objęcia proponowanym instrumentem wsparcia opartym na stałej cenie zakupu biometanu również większych instalacji OZE poprzez wprowadzenie okresu przejściowego poprzedzającego wdrożenie docelowego instrumentu wsparcia opartego na konkurencyjnym postępowaniu przetargowym czy przedłużenie obecnie funkcjonującego instrumentu wsparcia dla instalacji biometanowych o mocy poniżej 1 MW.
Polecany artykuł: