Świadczenie interwencyjne dla przedsiębiorców poszkodowanych powodzią
Od 5 października br. przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogą składać do ZUS wnioski o świadczenie interwencyjne. Rolą tego świadczenia jest wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.
Do ZUS wpłynęło dotychczas ponad 1,3 tys. wniosków o to świadczenie. Kwota ujęta we wnioskach to ponad 155 mln zł, z czego wypłacono dotąd ponad 120 mln zł. ZUS już od 11 października rozpoczął wypłatę pierwszych świadczeń.
Od 26 listopada obowiązują przepisy znowelizowanej ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Nowela wprowadziła nowe zasady ustalenia kwoty świadczenia interwencyjnego dla poszkodowanych przedsiębiorców, którzy nie zawarli umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa.
Wysokość przyznanego świadczenia nie może dla nich przekroczyć 75 proc. wysokości szkody oraz 75 proc. maksymalnej wysokości świadczenia interwencyjnego, czyli 1 mln zł. Zasady te dotyczą wszystkich wniosków złożonych przez poszkodowanych przedsiębiorców, którzy nie zawarli takiej umowy. Dlatego ZUS na nowo ustala kwoty świadczenia w celu uzupełnienia wypłaconej kwoty.
ZUS poinformował, że przelał już na konta 559 przedsiębiorców dotkniętych powodzią ponad 8,5 mln zł wyrównania w ramach świadczenia interwencyjnego.
Dostępne też inne formy wsparcia dla przedsiębiorców poszkodowanych powodzią
Poza świadczeniem interwencyjnym ZUS oferuje także inne formy wsparcia w związku z wprowadzeniem stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego oraz śląskiego. Najwięcej takich wniosków dotyczy nowego terminu płatności - 1557, rozłożenia na raty należności z tytułu składek - 26 i zmiany warunków umowy o rozłożenie na raty należności z tytułu składek - 21. W czterech kolejnych przypadkach ZUS wyraził zgodę na zmianę warunków umowy o odroczenie terminu płatności składek.