Czym jest Overbooking?
Overbooking to sprzedaż większej liczby biletów, niż dostępnych miejsc w samolocie. Przewoźnicy stosują tę praktykę, aby zminimalizować straty spowodowane nieobecnością pasażerów na lotach. Problemy pojawiają się, gdy liczba pasażerów, którzy chcą wejść na pokład, przewyższa liczbę dostępnych miejsc. W takich przypadkach niektórzy pasażerowie, mimo posiadania ważnych biletów, nie mogą wejść na pokład.
Co wskazano w piśmie UOKiK? Możliwe naruszenie praw pasażerów
„Obecnie badana jest możliwość naruszenia przepisów Rozporządzenia przez stosowaną przez przewoźnika treść formularzy elektronicznych, które nie przewidują możliwości złożenia reklamacji w przypadku odmowy przyjęcia na pokład (dotyczą jedynie odwołania lub opóźnienia lotu).”
Taka polityka może ograniczać prawa konsumentów, uniemożliwiając im skuteczne dochodzenie roszczeń w sytuacji, gdy przewoźnik odmówi im wejścia na pokład.
Postępowanie wyjaśniające UOKiK może potrwać kilka miesięcy. Jeśli Urząd stwierdzi naruszenia przepisów, Ryanairowi mogą grozić wysokie kary finansowe oraz nakaz wprowadzenia zmian w procedurach reklamacyjnych.
Na chwilę obecną Ryanair nie wydał szczegółowego oświadczenia w tej sprawie. Regularnie podkreśla się jednak, że overbooking to standardowa praktyka stosowana przez linie lotnicze.
Overbooking – pasażerom przysługuje odszkodowanie
W przypadku overbookingu można domagać się alternatywnego transportu, odszkodowania oraz pokrycia wszystkich dodatkowych kosztów. Pasażerowie powinni gromadzić dokumenty potwierdzające poniesione koszty oraz komunikację z przewoźnikiem, co ułatwi dochodzenie roszczeń.
Źródło: AirCashBack