Samolot

i

Autor: wirestock, designed by Freepik, https://pl.freepik.com/, Freepik

Linie Lotnicze

Ryanair naruszył prawa pasażerów? Możliwe odszkodowanie

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, po interwencji RPO, wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące stosowania przez irlandzkiego przewoźnika Ryanair praktyki znanej jako overbooking. Celem postępowania jest ustalenie, czy działania linii lotniczej naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Możliwe, że sprzedali więcej biletów niż mieli miejsc.

Czym jest Overbooking?

Overbooking to sprzedaż większej liczby biletów, niż dostępnych miejsc w samolocie. Przewoźnicy stosują tę praktykę, aby zminimalizować straty spowodowane nieobecnością pasażerów na lotach. Problemy pojawiają się, gdy liczba pasażerów, którzy chcą wejść na pokład, przewyższa liczbę dostępnych miejsc. W takich przypadkach niektórzy pasażerowie, mimo posiadania ważnych biletów, nie mogą wejść na pokład.

Co wskazano w piśmie UOKiK? Możliwe naruszenie praw pasażerów

„Obecnie badana jest możliwość naruszenia przepisów Rozporządzenia przez stosowaną przez przewoźnika treść formularzy elektronicznych, które nie przewidują możliwości złożenia reklamacji w przypadku odmowy przyjęcia na pokład (dotyczą jedynie odwołania lub opóźnienia lotu).”

Taka polityka może ograniczać prawa konsumentów, uniemożliwiając im skuteczne dochodzenie roszczeń w sytuacji, gdy przewoźnik odmówi im wejścia na pokład.

Postępowanie wyjaśniające UOKiK może potrwać kilka miesięcy. Jeśli Urząd stwierdzi naruszenia przepisów, Ryanairowi mogą grozić wysokie kary finansowe oraz nakaz wprowadzenia zmian w procedurach reklamacyjnych.

Na chwilę obecną Ryanair nie wydał szczegółowego oświadczenia w tej sprawie. Regularnie podkreśla się jednak, że overbooking to standardowa praktyka stosowana przez linie lotnicze.

Overbooking – pasażerom przysługuje odszkodowanie

W przypadku overbookingu można domagać się alternatywnego transportu, odszkodowania oraz pokrycia wszystkich dodatkowych kosztów. Pasażerowie powinni gromadzić dokumenty potwierdzające poniesione koszty oraz komunikację z przewoźnikiem, co ułatwi dochodzenie roszczeń.

Źródło: AirCashBack

QUIZ Gospodynie domowe w PRL. Czy w Polsce Ludowej dałabyś radę zrobić coś z niczego?

Pytanie 1 z 14
Żyjesz w PRL-u. W sklepie zabrakło majonezu, a jutro wesele. Co robisz?
QUIZ PRL. Gospodynie domowe w PRL-u

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze