Przeciętnemu zjadaczowi chleba franczyza kojarzy się przede wszystkim z sieciami handlowymi, takimi jak sklepy Żabka. Co ciekawe, ten typ działalności w Polsce rozwija się już od transformacji ustrojowo-gospodarczej. Na początku były to przede wszystkim zagraniczne koncepty, jednak z czasem uruchomione zostały również pierwsze rodzime systemy. Obecnie rynek franczyzowy w Polsce to ok. 83 tysiące franczyzobiorców i ponad 1310 sieci, funkcjonujących przede wszystkim w sektorze handlu detalicznego, aptecznym oraz w gastronomii.
Zobacz również: Jak zmieniają się nawyki zakupowe Polaków podczas pandemii? Zyskują nowe technologie
- Skoro systemy franczyzowe są popularne, to znaczy że wynikają z ich istnienia korzyści zarówno dla obu stron współpracy, jak i dla konsumentów – twierdzi Tomasz Wróblewski, prezes WEI – Te korzyści są rozmaite, ponieważ bardzo zróżnicowane bywają modele franczyzowe, jednak możliwość połączenia pewnej standaryzacji w ramach sieci placówek, z niezależnością każdej z nich pozwalającą łatwo dopasować się do oczekiwań lokalnego konsumenta, wydaje się być podstawową zaletą franczyzy.
Sprawdź także: Premiera smartfonów realme. Modele X50 5G oraz realme C11 wkrótce na polskim rynku [ZDJĘCIA]
Eksperci WEI podkreślają, że rozwój systemów franczyzowych to przede wszystkim szansa dla gospodarki. W ramach franczyzy, mikroprzedsiębiorcy mogą korzystać z efektu skali i wypracowywanego latami know how oraz rozpoznawalnej marki. W sensie gospodarczym zaś, systemy franczyzowe pozwalają na szybką adaptację nowych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych w dużej liczbie placówek niemal na raz.