laptop, praca, kawa

i

Autor: Pixabay.com

Sam sklep internetowy to za mało. Co zrobić aby przyciągnąć do niego klientów?

2018-09-23 8:00

Polacy coraz chętniej robią zakupy w sklepach internetowych, ich popularność regularnie wzrasta. Okazuje się jednak, że w wyniku dużej konkurencji na tym polu, założenie sklepu interentowego nie jest już łatwym pomysłem na dochodowy biznes. Aby utrzymać się na rynku trzeba cały czas inwestować w rozwój swojej witryny oraz wprowadzać udogodnienia dla klientów. Należy pamiętać, że kupujący w internecie wymagają aby zakupy były proste, szybkie, a wybór niemalże nieograniczony. Często wyjątkowo trudno jest pogodzić te wymagania.

Małe sklepy internetowe czują na sobie oddech gigantów. Coraz częściej zdarza się, że wielkie sieciówki tworzą swoje odpowiedniki online. Niestety według raportów same e-sklepy nie gwarantują już przypływu klientów i wysokich obrótów. Wiele takich serwisów szybko upada. Rozwiązaniem problemu może być “smart commerce”, czyli czerpanie możliwości płynących z nowych technologii i implementacja nowego formatu.

Sama branża sprzedaży internetowej radzi sobie nadwyraz dobrze. Według raportu Gemius w 2018 roku już ponad połowa internautów (54 proc.) deklaruje, że robi zakupy przez internet. Rozwój branży jest szczególnie widoczny w fakcie, że w ciągu minionych 5 lat liczba zakładanych witryn wzrosła o 34 proc. Niestety, coraz więcej sklepów nie jest w stanie utrzymać się na rynku. Odsetek e-sklepów które się zamykają nie tylko jest bardzo wysoki, ale też systematycznie się zwiększa. W przypadku witryn zarejestrowanych w 2010 roku, 13,51 proc. z nich nie wytrzymało w sieci dwóch lat, podczas gdy dla stron założonych w 2016 roku wartość ta wyniosła już 15,21 proc. Co więcej, do chwili obecnej działa już tylko 30 proc. sklepów założonych w 2010 roku, a 56 proc. sklepów internetowych przebadanych przez Bisnode deklaruje swoją kondycję finansową jako „słabą” lub „złą”.

- Głównym problemem e-sklepów jest fakt, że przy dużym ich natłoku w sieci nie potrafią one zatrzymać przy sobie klienta, który trafi na ich stronę. Znakomicie pokazuje to raport Gemiusa, który przebadał Polaków pod kątem spontanicznej znajomości marek działających w e-commerce. Oprócz największych graczy, jak Allegro, Ceneo, OLX czy AliExpress większość wymienionych podmiotów balansowała na granicy błędu statystycznego. Wiele osób nie potrafiło wymienić żadnego e-sklepu, w którym robiło zakupy – mówi Jakub Koba z Kogifi Consulting Group, firmy specjalizującej się w nowoczesnym e-commerce. Dane wyraźnie pokazują, że samo założenie e-sklepu nie spełnia w wystarczającym stopniu potrzeb współczesnych konsumentów. Dlatego też na rynku pojawił się niedawno nowy sposób myślenia o sprzedaży, stanowiący rozwinięcie idei e-commerce, w postaci Smart Commerce.

Czym jest Smart Commerce?

Nie od dziś wiadomo, że sukcesem każdej branży handlowej jest dostosowanie się do potrzeb i wymagań klienta. W internecie, z uwagi na jego ciągły i dynamiczny rozwój jest to szczególnie ważne. Ponad 2/3 konsumentów przyznaje, że rozpoczyna proces zakupowy w jednym kanale sprzedaży, a kończy go w innym.

- Współczesny kupujący chce z jednej strony działać coraz szybciej, a z drugiej – ceni sobie możliwość wybierania i dostęp do niemal nieskończonego asortymentu. Sklep, który umożliwi mu najszybszy, najbardziej komfortowy i najtrafniejszy dobór produktów do jego potrzeb będzie tym, do którego się przywiąże. Dziś, dzięki coraz powszechniejszemu stosowaniu algorytmów uczenia maszynowego, a także wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, stworzenie takiej „inteligentnej” placówki handlowej jest możliwe – mówi Jakub Koba.

Właściwy pogląd na proces zakupowy jest dla sklepów internetowych kluczowy. Odpowiednia wiedza o tym jak klienci robią zakupy, czym się kierują, a także w jaki sposób podejmują decyzję może zadecydować o sukcesie lub porażce danej witryny. Dane te dostępne są dla każdego e-sklepu jednak ich analiza może być niewykonalna dla jednego człowieka. Dlatego też w Smart Commerce wykorzystuje się do tego specjalnie wyszkolone algorytmy sztucznej inteligencji. Nieporównywalnie szybciej są one w stanie znaleźć klucz jakim posługują się klienci i wychwycić najczęściej pojawiające się zachowania. Dzięki lepszemu poznaniu swojej grupy odbiorców możliwe staje się skuteczniejsze zaprojektowanie doświadczenia klienta (Customer Experience, CX) w taki sposób, by kupujący został ze sklepem na dłużej. W skład CX wchodzi m.in. dostosowanie wyglądu i struktury różnych kanałów dotarcia do użytkownika (strona internetowa, aplikacja mobilna, newsletter etc.) w taki sposób by odpowiadały one jego potrzebom niezależnie od sposobu interakcji ze sklepem. Niezwykle ważne jest też, by w epoce, w której liczy się szybkość i efektywność działania, sklep sam podsuwał użytkownikom rzeczy, których ci szukają.

Smart Commerce to nie tylko rewolucja w temacie analiz zachowań klientów, ale także narzędzia zmieniające sposób interakcji z nimi. Podstawowe z nich to te odpowiedzialne za treść strony oraz stojące za samym wdrożeniem e-sklepu. Służą do tego platformy marketingu cyfrowego tj. jak Sitecore czy Adobe Experience Manager, które pozwalają nie tylko efektywnie zarządzać treściami marketingowymi oraz personalizować ich wyświetlanie, uwzględniając profil odwiedzającego, ale także są podstawą budowania nowoczesnych, zintegrowanych strategii marketingu cyfrowego i jego automatyzacji. Popularność zdobywają także inteligente chat-boty, które posługując się treściami pochodzącymi z platformy marketingu cyfrowego i osadzonego na niej sklepu, są w stanie angażować użytkownika w pozostałych kanałach kontaktu.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze