Augusta Westland AW 169

i

Autor: - Augusta Westland AW 169

Śmigłowiec AW169 zdobył certyfikat EASA

2015-07-20 17:58

Włosko-brytyjskie konsorcjum AgustaWestland uzyskało certyfikat wydany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) na śmigłowiec AW169. To pierwsza od ponad 30 lat całkowicie nowa maszyna w swojej kategorii. Polski PZL-Świdnik zaangażowany jest w program budowy śmigłowca poprzez wytwarzanie zespołów układu sterowania lotem.

AgustaWestland uzyskała certyfikat typu EASA w ciągu mniej niż 5 lat od uruchomienia programu AW169. Było to możliwe dzięki bliskiej współpracy między zespołami EASA i AgustaWestland. Zdaniem  AgustaWestland na rynku jest duże zapotrzebowanie na nowej generacji uniwersalny lekki, średni, dwusilnikowy śmigłowiec. Koncern osiągnął cel  znacznie skracając czas wprowadzenia AW169 na rynek, spełniając przy tym najbardziej rygorystyczne wymogi operacyjne i bezpieczeństwa stawiane przez organy certyfikacyjne i branżę śmigłowcową.

Sprawdź koniecznie: Zobacz, jakie cuda produkowane są w Świdniku [WIDEO]

4,6 tonowy AW169 to pierwszy od ponad 30 lat najnowszy w swojej kategorii wagowej śmigłowiec, który wszedł na rynek. Wyznacza on nowe standardy w zakresie certyfikacji i bezpieczeństwa, a przyznany certyfikat EASA oznacza uzyskanie gotowości operacyjnej całej rodziny śmigłowców AgustaWestland.

Pierwsze śmigłowce AW169 zostaną dostarczane z linii montażu końcowego znajdującej się w zakładzie AgustaWestland w Verigate (Włochy). Druga linia montażu końcowego AW169 powstanie w oddziale AgustaWestland w Philadelphii (USA). Brytyjski zakład AgustaWestland w Yeovil odgrywa kluczową rolę w produkcji łopat wirnika i przekładni śmigła ogonowego, zaś PZL-Świdnik zaangażowany jest w program poprzez wytwarzanie zespołów układu sterowania lotem. W ośrodku szkoleniowym AgustaWestland w Sesto Calende (Włochy) jest dostępny trenażer klasy FTD (Flight Training Device) oraz symulator do nauki obsługi technicznej śmigłowca. Pełny symulator lotu klasy FFS poziom D (Full Flight Simulator, Level D) będzie dostępny w 2016 r.

Zobacz także: Przez francuskie śmigłowce 40 osób straciło pracę w PZL Mielec

Do tej pory klienci na całym świecie zamówili już ponad 150 śmigłowców AW169, włączając w to umowy ramowe i opcje. Zamówienia dotyczą szerokiej gamy różnych wersji, w tym pasażerskiej, wielozadaniowej, pogotowia lotniczego, transportu morskiego oraz do zadań organów chroniących porządek publiczny. Śmigłowce AW169, będąc maszynami tzw. podwójnego zastosowania, mogą być z powodzeniem wykorzystywane do misji parapublicznych i rządowych, jak i realizować szeroki zakres zadań spełniających wymagania sił zbrojnych.

 

Źródło: materiały prasowe

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze