Wniosek do starosty o dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się
Bariery w komunikowaniu się to ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające osobie niepełnosprawnej swobodne porozumiewanie się lub przekazywanie informacji. Wniosek rozpatruje właściwy miejscowo starosta powiatu. Pisemny wniosek o dofinansowanie likwidacji można złożyć w powiatowym centrum pomocy rodzinie (lub w instytucji równorzędnej w mieście na prawach powiatu, tzn. w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej). Należy dołączyć oświadczenie o wysokości dochodów i liczbie osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym.
Dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się nie przysługuje osobom niepełnosprawnym, które w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku uzyskały na te cele dofinansowanie ze środków funduszu. Inaczej mówiąc, można uzyskać środki raz na trzy lata. Dotacja nie obejmuje kosztów poniesionych przed jej przyznaniem. Dofinansowanie nie może przekroczyć piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia.
Ocena stanu zdrowia nie jest jedynym wyznacznikiem niepełnosprawności, orzecznictwo o niepełnosprawności uwzględnia zarówno fizyczne, psychiczne jak i społeczne aspekty funkcjonowania człowieka. Wystąpienie tylko jednego z tych elementów np. naruszenia sprawności organizmu (potocznie utożsamianego z chorobą) nie musi zatem oznaczać, że mamy do czynienia z niepełnosprawnością. Natomiast intensywność tego czynnika nie wpływa bezpośrednio na ustaloną niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności, jeżeli w następstwie jego występowania nie dochodzi do istotnych ograniczeń w sferze społecznej lub zawodowej.
