Nie martw się jednak - jeśli zapamiętasz prostą instrukcję i będziesz się do niej stosować, to nawet gdy stracisz swoją kartę, nie ucierpisz na tym.
Jeśli stracisz kartę (nieważne, czy gdzieś ją zapodziałeś, wyrzuciłeś do śmieci, czy ci ją skradziono lub zabrano siłą albo pod groźbą), to wówczas:
1. Natychmiast, gdy zorientujesz się, że nie masz karty, dzwoń do banku, by ją zastrzec (zablokować). Każdy bank podaje swoim klientom specjalny, przeznaczony do tego numer telefonu (wyszukiwarkę numerów możesz znaleźć m.in. na stronach www.zbp.pl). Możesz też, w zależności od rodzaju karty, zastrzec ją pod numerami: American Express 0-22-581-52-22, Diners Club 0-22-826-07-66, MasterCard 0-0800-111-1211, VISA 0-0800-111-1569. Ostatnie dwa numery telefonów to międzynarodowe numery do zastrzegania tych kart z obsługą w językach: angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim, portugalskim i włoskim – bez możliwości rozmowy w języku polskim! Zastrzec kartę można również w placówce lub w systemie on-line banku.
2. Z chwilą uzyskania od ciebie dyspozycji bank zastrzega twoją kartę. Od tego momentu żadna transakcja nią dokonana nie obciąża cię. Pełną odpowiedzialność przejmuje na siebie bank.
3. Poproś pracownika banku o potwierdzenie zastrzeżenia. Choć może to wiązać się z dodatkową opłatą, warto poprosić o przesłanie takiego potwierdzenia na piśmie (może to być ważny dowód w przypadku ewentualnych późniejszych reklamacji).
4. Fakt utraty karty, a zwłaszcza kradzież czy napad zgłoś na policję. Nie zwlekaj z tym – zrób to od razu po zastrzeżeniu karty. Dokument potwierdzający zgłoszenie na policji może być bardzo potrzebny m.in. w przypadku ubiegania się o świadczenie przysługujące z tytułu ubezpieczenia kart płatniczych (część banków oferuje takie ubezpieczenia za darmo, łącznie z kartą, część zaś za dodatkową opłatą).
5. Po zastrzeżeniu karty poproś w banku o wydanie nowego "plastiku" (duplikatu) w miejsce utraconego. Nie musisz podpisywać nowej umowy, ale może cię to dodatkowo kosztować.
6. Zgubionej, zastrzeżonej, a następnie odnalezionej karty absolutnie nie używaj. Możesz bowiem zostać potraktowany jak złodziej lub oszust i narazić się na nieprzyjemności. Odnalezioną kartę powinieneś zniszczyć lub oddać bankowi.
Porada eksperta
Nie zapomnij o dokumentach!
Do tego, że o utracie karty płatniczej trzeba poinformować bank, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Wciąż jednak mało osób zdaje sobie sprawę z faktu, iż warto tak samo postąpić w przypadku zagubionych czy skradzionych dokumentów tożsamości (np. dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, książeczka wojskowa). Także w tym przypadku powinieneś – oprócz poinformowania o tym fakcie policji - zgłosić to w banku. Zgłaszając bowiem w banku dyspozycję zastrzeżenia dokumentów w systemie dokumentów zastrzeżonych, unikasz niebezpieczeństwa, że ktoś np. weźmie kredyt, który ty potem będziesz musiał spłacać.
Jeśli jesteś klientem jakiegoś banku, to najłatwiej zastrzeżesz dokumenty w którymś z jego oddziałów. Twoje dane będą przekazane do centralnej bazy danych systemu z dokumentami zastrzeżonymi, z którego korzystają inne banki. Należy się przy tym upewnić, czy przekazane informacje trafią do systemu z dokumentami zastrzeżonymi, a nie jedynie do wewnętrznego systemu informatycznego banku.
Niektóre banki przyjmują także zastrzeżenia dokumentów osób, które nie są klientami żadnego banku. Informacje na temat systemu oraz listę banków przyjmujących zastrzeżenia znajdziesz na stronach www.zbp.pl, a także www.dokumentyzastrzezone.pl.