"Na zdjęciu kapsułki do prania (28 szt.) obydwa opakowania kupione w Kauflandzie. Dolne opakowanie w sierpniu, górne w sobotę (7 października). Oba opakowania identycznych rozmiarów. Zobaczcie na wagę kapsułek – przez dwa miesiące spadła o 10 proc. (z prawie 30 g na 27 g)" – czytamy we wpisie jednego z użytkowników serwisu wykop.pl.
Sprawdź także: Masło coraz droższe i mniejsze! Maleją opakowania wielu produktów [ZDJĘCIA]
Opisane zjawisko to downsizing — czyli zmniejszanie wagi lub ilości produktów. Cel takiego zabiegu jest prosty. Chodzi o... pieniądze. Nawet niewielkie zmniejszenie masy produktu lub jego liczby w paczce, daje ogromne oszczędności w masowej produkcji.
Najciekawsze przykłady downsizingu
Taką praktykę stosują nie od dziś nie tylko producenci środków chemicznych, lecz także żywności. Według danych fundacji Pro-Test jogurt nauralny znanego producenta zmalał z 400 g do 360 g, podobnie słoik pewnego sosu mieścił najpierw 425 g, zas później 350 g. Jak informuje fundacja, taka sama sytuacja miała miejsce w przypadku popularnego wśród Polaków dżemu, który został odchudzony z 300 g do 280 g. Najbardziej znanym polskim przykładem downsizinu jest Ptasie mleczko , produkowane przez koncern Lotte Wedel Polska. Na samym początku ważyło ono aż 500 , zaś obecie jest to tylko 380 g. W każdym z wymienionych przykładów nie zmieniło się jedno... cena.
Więcej przykładów downsizingu znajduje się w galerii nad tekstem>>>.
Sprawdź także: Polscy klienci Rossmanna kupują produkty droższe i gorszej jakości niż w Niemczech?
Czytaj też: Płacimy więcej, a dostajemy mniej. Tak oszukują nas producenci
Zobac również: Handel w niedzielę. Pracownicy decyzują kiedy chcą pracować [QUIZ]
Źródła: wykop.pl, wyborcza.biz, onet.pl