Wnioski o udzielanie subwencji w ramach tarczy finansowej dla mikrofirm oraz małych i średnich przedsiębiorstw przyjmowane są przez bankowość elektroniczną. Proces ten jest maksymalnie uproszczony i w pełni elektroniczny. Wnioski przesyłane są do Polskiego Funduszu Rozwoju, który z kolei wysyła zapytania do Ministerstwa Finansów i ZUS-u, aby potwierdzić podane przed przedsiębiorców informacje.
Jak powiedział w rozmowie z Hubertem Biskupskim, wiceprezes PRF Bartosz Marczuk jeśli przedsiębiorca chce skorzystać z pomocy w ramach tarczy finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju musi spełnić kilka warunków. Podstawa to wykazanie minimum 25 proc. spadku obrotów. W tym przypadku przedsiębiorcy mają pewną dowolność w wybieraniu okresów do porównywania swoich obrotów.
- Przedsiębiorca może sam sobie wybrać porównanie tych okresów, ale wszystko musi być odnotowane po 1 lutego 2020 roku, zatem pierwszym referencyjnym miesiącem może być marzec. W takim przypadku marzec może zostać porównany, albo do każdego wcześniejszego miesiąca z tego samego roku, bądź też do analogicznego okresu w roku ubiegłym.
Przykładowo, jeżeli przedsiębiorca największe spadki uzyskał w kwietniu, to może on referować albo do marca 2020 roku, albo do kwietnia 2019 roku. Oczywiście, jeżeli ktoś spodziewa się, że jeszcze gorszym miesiącem będzie maj to może poczekać ze złożeniem wniosku do czerwca. Pamiętajmy jednak, że aby wykazać miesiąc spadku przychodów w przypadków firm rozliczających VAT, należy wcześniej rozliczyć dany okres i poczekać kilka dni, aż przesłane dane zaktualizują się w bazach Ministerstwa Finansów - pokreślił Bartosz Marczuk, wiceprezes PFR.