Krynica Forum 2019 panel Nowe technologie - nowe wyzwania

i

Autor: Materiały prasowe Przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski podczas panelu "Nowe technologie - nowe wyzwania"

Telemetria sprawdza oglądalność

2019-09-04 11:05

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiTV) będzie w inny sposób niż dotychczas badać oglądalność mediów. Badanie „Telemetria Polska” zakłada pomiar korzystania nie tylko z telewizji i radia, ale również internetu. Ma to być odpowiedź na zjawisko zacierania się granic pomiędzy poszczególnymi rodzajami mediów oraz fakt, że telewizja działa dziś również w internecie - twierdzą uczestnicy panelu „Nowe technologie - nowe wyzwania" w Krynicy - informuje portal money.pl.

KRRiT do tej pory korzystała z badań i analiz rynkowych, ale nie prowadziła własnych prac, tak jak dzieje się to w innych krajach europejskich. Zmienić to ma badanie „Telemetria Polska”. Tego typu badanie jest już od dawna skutecznie wykorzystywane w internecie do zwiększania dokładności pomiarów i badania rynku. Teraz posłuży także do badania oglądalności programów telewizyjnych.

Pomocne nowe technologie

„Telemetria Polska” została przygotowana przez KRRiT. Wykorzystuje dane z wielu różnych źródeł takich jak m.in.:

  • panel telemetryczny – chodzi odbiór i analizę sygnału z odbiorników telemetrycznych zainstalowanych u wybranych odbiorców,
  • panel RPD (return path data) – to dane pochodzące z dekoderów telewizji kablowej, które są przesyłane ścieżką zwrotną od dekodera do operatora,
  • panel DMP (digital monitoring products) - gromadzi dane o preferencjach widzów wideo z inteligentnych telewizorów Smart TV i oraz z tzw. ciasteczek w smartfonach i łączy te wyniki.

Po co takie badanie

Przede wszystkim chodzi o reklamy. Telemetria Polska pozwala na lepsze poznanie odbiorcy, a dzięki temu dopasowanie do niego lepszej oferty. Jednym ze stosowanych rozwiązań jest Dynamiczne Wstawianie Reklam, które polega na rozszczepieniu sygnału i przygotowanie ofert reklamowych specjalnie pod upodobania czy zainteresowania konkretnego widza. W czasie panelu „Nowe technologie - nowe wyzwania”, który odbył się w czasie 29. Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju, Jacek Świderski, prezes holdingu Wirtualna Polska SA, powiedział, że Dynamiczne Wstawianie Reklam może pomóc nadawcom, którym wyzwania stawiają konkurencyjni producenci treści, czyli np. internet.

Widz bez tajemnic

Prace rozwojowe nad projektem „Telemetria Polska” trwały od kwietnia 2018 do czerwca 2019 roku. Zakończono już pierwszą fazę, czyli uruchomienie jednoźródłowego pomiaru. Obecnie badanie oglądalności telewizji odbywa się na kilka sposobów. Pracownia Nielsen prowadzi badanie oglądalności telewizji, słuchalność radia mierzy Kantar MillwardBrown, a oglądalność witryn internetowych firma Gemius. Badania te nie uwzględniają jednak przenikania się mediów i często oparte są na nieco przestarzałych metodach. „Telemetria Polska” będzie badać nie tylko tradycyjny odbiór programów telewizyjnych i radiowych, ale także to, jak korzystamy z telewizji on-line, VoD, telewizja mobilna (np. w smartfonach), radia cyfrowego oraz internetu stacjonarnego i mobilnego (w komórkach).

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze